Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto selvitti suomalaisten olutmieltymyksiä joulupöydässä.
Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton Taloustutkimuksella teettämässä kyselyssä selvitettiin, millainen olut maistuu suomalaisille jouluna. Noin 50 prosenttia suomalaisista tarjoaa taloutensa jouluaterian yhteydessä yleensä olutta.
Lue myös: Joulun parhaat ruokaohjeet: Joulukinkku, kalapöytä, kasvislisukkeet, joulukakku ja muut – nappaa reseptit!
Tumma lager on suomalaisten suosikki joulupöydässä
Kyselyssä nousi esiin yllätyksiäkin, liitto kertoo tiedotteessaan.
Joulu on kesän jälkeen yksi tärkeimpiä sesonkeja oluen myynnissä. Joulukuussa myydään olutta noin 20−30 prosenttia enemmän kuin esimerkiksi loka-marraskuussa.
Kyselyn perusteella suomalaisten suosikkiolut joulupöydässä on tumma lager: sitä valitsee joulupöytäänsä 27 prosenttia oluenjuojista. Lähes yhtä suosittu valinta on vaalea lager, jota nautiskelee 26 prosenttia. Tummaa lageria nautitaan usein erityisesti kinkun kanssa ja vaalea lager sopii juomaksi läpi koko aterian.
Tummia oluita, kuten porteria ja stoutia yhdistetään useimmiten suklaan kanssa, ja näitä oluita valitsee 13 prosenttia vastaajista. Viidellä prosentilla suomalaisista joulupöydästä löytyy sen sijaan vehnäolutta ja yhtä monelta pilsiä tai ipaa.
"Kyselyn suurin yllättäjä"
Alkoholittomien juomien trendi näkyy myös joulupöydässä, sillä vastaajista 10 prosenttia valitsee jouluaterialle alkoholitonta olutta. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton viestintäpäällikkö Outi Heikkinen kertoo, että vaikka alkoholittoman oluen osuus koko olutmyynnistä on vain parin prosentin luokkaa, kasvutrendi on kuitenkin vahva.
– Kyselyn suurin yllättäjä on alkoholiton olut. Alkoholittoman oluen myynti on toki ollut suuressa kasvussa viime vuodet ja valikoima on kasvanut ilahduttavasti. Samoin muutkin alkoholittomat panimojuomat kuten virvoitusjuomat ja vedet ovat kasvattaneet suosiotaan, Heikkinen kertoo liiton tiedotteessa.
Suomalaisille tärkein valintaperuste oluen ostamiselle on oluttyyppi. Jopa 76 prosenttia olutta juovista suomalaisista pitää oluttyyppiä tärkeänä perusteena oluen valinnassa. Toiseksi tärkeimmäksi tekijäksi oluen valinnassa nousi hinta. Hintaa pitää tärkeänä perusteena 45 prosenttia vastaajista.