Uuden karkin kehittäneet liikekumppanit Forrest Mars ja Bruce Murrie päättivät, että makeisen nimeksi tulisi M&M’s heidän sukunimiensä alkukirjaimien mukaan.
M&M tulee perustajien sukunimien ensimmäisistä kirjaimista. Forrest E. Mars ja Bruce Murrie olivat kumpikin suurten karkkitehtailijoiden perillisiä ja myöhemmin yritysyhteistyökumppaneita.
Murrie oli Hershey’s Chocolate -yhtiön johtaja William Murrien poika. Marsin isä oli Mars-yhtiön perustaja Frank C. Mars.
Lue myös: Klassikkosuklaa mullistui täysin: Tuttu muoto on nyt historiaa, ja makukin muuttui!
Inspiraationa kenties sotilaille tarjotut karkit
Business Insider kertoi vuonna 2012, että inspiraatio M&Ms-karkkeihin olisi syntynyt Forrest Marsin ollessa Espanjassa 1930-luvulla, kun maassa käytiin sisällissotaa. Mars huomasi, että sotilaiden ruoka-annoksiin kuului usein pieniä pallomaisia suklaakarkkeja, joissa oli päällysteenä kova kuori. Kuori esti karkkeja sulamasta.
Mars alkoi valmistaa omaa versiotaan karkeista yhteistyössä Bruce Murrien kanssa. Karkkien valmistus alkoi vuonna 1941 New Jerseyssa.
Nimi tuli alkukirjaimista
Liikekumppanit Mars ja Murrie päättivät, että uuden karkin nimeksi tulisi M&M’s heidän sukunimiensä alkukirjaimien mukaan. Aluksi M&M’s-karkkeja oli tarjolla vain Yhdysvaltain armeijan sotilaille toisessa maailmansodassa.
Business Insiderin mukaan sodan jälkeen Mars osti Murrielta tämän omistusosuuden tuotteeseen ja heidän yrityksensä ryhtyivät kilpailemaan. Karkkien nimi kuitenkin jäi ennalleen ja 1950-luvulla kylkeen tuli vielä M&M-logo.
Lue myös: Yhden aikakauden loppu: McDonald'sin Happy Meal -aterioihin perusteellinen muutos
Hahmot uudistettiin hiljattain
M&M-brändin omistava Mars kehitti ensimmäiset M&M's-piirroshahmot 1950-luvulla. 1990-luvulla mukaan tuli uusia hahmoja. CNN kertoo, että viimeisimpänä lisätty hahmo, Ms. Brown, tuli kuvioihin vuonna 2012.
Alkuvuodesta 2022 hahmot uudistettiin.Mars kertoo, että yrityksen tavoitteena on edistää inklusiivisuutta, sillä jokaisella ihmisellä on oikeus tuntea itsensä osaksi yhteiskuntaa ja toimia sen jäsenenä tasa-arvoisesti. Mars halusi myös muuttaa hahmojen ulkonäön modernimpaan suuntaan. Lisäksi hahmoille haluttiin luoda monivivahteisemmat persoonallisuudet, mikä korostaisi itseilmaisun ja yhteisöllisyyden merkitystä.
Muutokset näkyvät selkeimmin kahdessa hahmossa, joista tehdään vähemmän stereotyyppisesti feminiinisiä. Vihreän Ms. Green -karkin korkeakorkoiset saapikkaat saavat väistyä lenkkareiden tieltä. Tennarit kuvastavat yhtiön mukaan hahmon itseluottamusta sen sijaan, että hahmon pääpiirteenä olisi seksikkyys.
Alla näkyvässä tviitissä esillä uudistetut hahmot.
Jos tviitti ei näy, voit katsoa sen täältä.
Ruskealla Ms. Brown -karkilla on jatkossa piikkikorkkareiden sijaan matalammat korot.
Ruskean ja vihreän hahmon välit ovat myös muuttuneet ystävällisempään suuntaan. Molempien nimistä myös jätetään pois sukupuolta korostava etuliite, kertoo Washington Post. CNN kertoo, että naispuolisten hahmojen roolia tullaan tekemään näkyvämmäksi.
Mediatietojen mukaan yritys haluaa myös edustaa kaikenlaisia kokoja ja brändejä, joten karkkifirma aikoo myös muuttaa itse karkkeja, että ne olisivat jatkossa erikokoisia.
Yrityksen kerrotaan haluavan murtaa raja-aitoja ja tuoda hieman iloa jokapäiväiseen elämään. Myös &-merkkiä halutaan korostaa enemmän, koska se alleviivaisi sitä, miten brändi haluaa tuoda ihmiset yhteen.
CNN kertoo, että uudistukset tulevat näkymään tuotteiden paketeissa ja markkinointimateriaaleissa tämän vuoden aikana.
Uudistuksia ovat kokeneet muutkin ruokabrändit viime vuosina. Aiemmin Uncle Ben’s -nimellä tunnetun riisibrändin nimi muutettiin, koska vanhaa nimeä kohtaan kohdistui paljon kritiikkiä. Olemme kertoneet myös, miten Eskimo-jäätelöiden nimi vaihdettiin sekä Yhdysvalloissa että Suomessa.
Lue myös: Pringles-purkkeihin mielipiteet jakava muutos: "Mitä te menitte tekemään?!"
Lue uusimmat lifestyle-artikkelit!
Lähteet: Today.com, Abc News, Business Insider Australia, Mirror, Washington Post, Delish