# 1 Fernando Alonso, Espanja

Fernando Alonso (Kuva: Robert Cianflone/Getty Images)
Fernando Alonso (Kuva: Robert Cianflone/Getty Images)Getty
Julkaistu 24.05.2004 12:52(Päivitetty 22.10.2007 08:18)

Syntynyt 29.7.1981 Oviedo, Espanja
Pituus 171 cm
Paino 68 kg

105 GP-kilpailua
19 voittoa
17 paalupaikkaa
11 nopeinta kierrosta
490 MM-pistettä (kautta aikojen 6:nneksi eniten)
2 maailmanmestaruutta (2005, 2006)
Kautta aikojen nuorin maailmanmestari (24 vuotta, 1 kuukausi, 27 päivää)
Kautta aikojen nuorin GP-voittaja (22 vuotta, 26 päivää)
Kautta aikojen nuorin paalupaikalta startannut kuljettaja
Ensimmäinen espanjalainen GP-voittaja ja maailmanmestari

Fernando Alonso toi numeron 1 McLaren-autoon siirryttyään talliin hallitsevana maailmanmestarina Renault'lta. Alonso voitti Renault'n riveissä peräkkäiset mestaruudet 2005 ja 2006, mutta parempi palkka, uusi haaste ja Renault-tallin epävarmat tulevaisuuden suunnitelmat ajoivat espanjalaisen McLarenille.

Alonso on edennyt urallaan isoin loikkauksin. Pohjois-Espanjan Oviedosta kotoisin oleva Alonso on F1-historian nuorin paalupaikkamies, nuorin osakilpailuvoittaja ja nuorin maailmanmestari.

Menestyksekkään mikroautoilu-uran jälkeen Alonso voitti pääosin Espanjaan keskittyvän Nissan-formulasarjan mestaruuden heti ensimmäisellä kaudellaan pikkuformuloissa vuonna 1999. Seuraavaksi kaudeksi hän siirtyi Euroopan F3000-sarjaan, jossa sijoittui Span osakilpailuvoiton siivittämänä yhteispisteissä neljänneksi. F1-varikon kummisetä Flavio Briatore otti tässä vaiheessa superlupaavan espanjalaisnuorukaisen siipiensä suojiin ja järjesteli tälle paikan Minardin F1-tallin kilpakuljettajaksi kaudelle 2001.

Reilun 19 ikävuoden kohdalla tapahtunut F1-debyytti teki Alonsosta kaikkien aikojen kolmanneksi nuorimman kuljettajan formula ykkösten kisassa. Minardin kalusto ei kuitenkaan mahdollistanut MM-pisteille ajamista kaudella 2001.

Briatore junaili Alonson johtamansa Renaultin F1-tallin testikuljettajaksi kaudeksi 2002 kokemusta hankkimaan. Kaudella 2003 Alonso siirtyy jo tallin kilpakuljettajaksi. Nuori espanjalainen nousi kauden 2003 aikana supertähtiluokkaan. Malesian GP:n paalupaikka teki hänestä historian nuorimman paalupaikkamiehen ja Unkarin GP:n voitollaan hänestä tuli F1-historian nuorin osakilpailuvoittaja - ja ensimmäinen espanjalainen F1-voittaja. Hungaroringillä Alonso nöyryytti Michael Schumacheria ohittamalla tämän kierroksella.

Kausi 2004 oli MM-sarjan neljännestä sijasta ja neljästä palkintokorokesijoituksesta huolimatta Alonson osalta hieman odotettua vaisumpi. Hän ei yltänyt Renault-autolla voittotaistoon kuin ainoastaan Ranskan GP:ssä, jossa joutui paalupaikastaan huolimatta lopulta antautumaan Michael Schumacherille 8,3 sekunnin erolla.

Kaudella 2005 Alonson menestys synnytti Espanjassa todellisen formulabuumin. Alkutahdit maailmanmestaruudelle Alonso löi voittamalla kolme kauden neljästä ensimmäisestä kilpailusta. Vaikka espanjalainen ei sen jälkeen useinkaan yltänyt Kimi Räikkösen McLaren-auton vauhtiin, ajoi hän taktisesti viisaasti ja hyödynsi suomalaiskuskin epäonnen. Alonso otti kauden aikana seitsemän GP-voittoa ja nousi peräti 15 kertaa palkintopallille. Suoritusvarmuus takasi sen, että hänestä kruunattiin kaikkien aikojen nuorin F1-maailmanmestari 24 vuoden ja 58 päivän ikäisenä kauden kolmanneksi viimeisessä osakilpailussa. Sen jälkeen Alonson ja Renault'n ei tarvinnut enää vältellä riskejä. Japanin Suzukassa Alonso antoi oivan näytön ohitustaidoistaan painamalla ulkokautta ohi Michael Schumacherista nopeassa 130R-mutkassa. Päätöskisassa Kiinassa Alonso ajoi paalulta ylivoimaiseen voittoon ja varmisti Renault-tallille valmistajien mestaruuden.

Kaudella 2006 Alonso kamppaili Michael Schumacheria vastaan. 9 paalupaikan putki kauden alussa siivitti Alonson vankkaan MM-johtoon, jonka Schumi kuitenkin kuroi umpeen kauden kolmanneksi viimeisessä kisassa Kiinassa. Italian GP:ssä Alonso pudotettiin viidenneltä paikalta 10. lähtöruutuun, koska tuomaristo katsoi espanjalaisen estelleen Felipe Massaa aika-ajossa. Alonso suivaantui rangaistuksestaan todeten, ettei F1 ole hänen mielestään enää urheilua. Kauden toiseksi viimeisen kisan Japanin GP:n alla MM-taiston paineet näyttivät vaikuttavan Renault-leiriin, sillä Alonso syytti julkisesti tallikaveri Giancarlo Fisichellaa siitä, ettei italialainen ollut tukenut häntä radalla. Japani kuitenkin käänsi MM-taiston Alonson eduksi, kun johdossa ajaneen Schumacherin Ferrariin sattui moottoririkko. Alonso varmisti toisen tittelinsä ajamalla Brasilian päätöskisassa toiseksi.

Fernando Alonso (Photo: Getty Images)Fernando Alonso (Photo: Getty Images)Copyright Getty Images 2007

(MTV3)

>Fernando Alonson Internet-sivut

Tuoreimmat aiheesta

F1