Finnairilla on käynnissä historiansa suurin lentäjien koulutusohjelma. Tänä vuonna Finnair on rekrytoimassa 150 uutta lentäjää. Viime vuonna rekrytoitiin saman verran.
Koulutusruljanssia helpottaa huomenna käyttöön otettava simulaattori, joka on täydellinen kopio Airbus 350 -ohjaamosta. Simulaattorilla tyyppikoulutuksen saavat ensimmäisenä virkaiältään korkeimmat A330- ja A320-koneiden lentäjät.
– Jos on kokenut A330-lentäjä, joka on lentänyt lähes samanlaista konetyyppiä aikaisemmin, koulutus kestää kahdeksan päivää ja sen jälkeen vielä reittiharjoitteluna neljä päivää, sanoo Finnairin päälentokouluttaja Tapani Toppari ja A350-kouluttaja.
Koulutus on siis Airbus-perhettä lentäneille hyvin nopea.
– Viranomainen on katsonut, että tämä on lento-ominaisuuksiltaan niin lähellä vanhempaa 330-kalustoa, että oikeastaan lentäjille ei tarvitse enää opettaa lentämään konetta vaan enemmänkin käyttämään näitä uusia järjestelmiä, sanoo Toppari.
Simulaattorilla lennetään 5 000 tuntia vuodessa
Finnair on Euroopassa kolmas taho, jolle simulaattori on toimitettu. Ensimmäinen löytyy koneen valmistaneelta Airbusilta ja toinen Lufthansalta. 10 miljoonaa euroa maksaneelle simulaattorille on jo kaavailtu tehokasta käyttöä.
– Tämä tulee vuosittaiseen käyttöön. On arvioitu, että meidän oma koulutusmäärä on noin 5 000 tuntia tällä koulutuslaitteella, sanoo Finnairin lentokapteeni ja A350-kouluttaja Tommi Vänskä.
Eikä ole ihan mahdotonta, että koulutusta järjestettäisiin myös muille kuin Finnairin omille lentäjille.
Sekä Toppari että Vänskä ovat sitä mieltä, että simulaattori käyttäytyy kuin oikea lentokone, eikä poikkea ominaisuuksiltaan. Lentämisen tunne simulaattorissa on todella vaikuttava.
– Tätä on ihan samanlaista lentää kuin oikeaa konetta, eroa on mahdoton havaita. Tässä tulee oikea tunne liikkeestä ja maisema liikkuu ihan oikeaan tahtiin. Kone liikkuu ja vastaa ihan oikeaa konetta, sanoo Toppari.
Vaaratilanteita harjoitellaan turvallisesti
Ja simulaattorilla voidaan harjoitella myös muuttuvia olosuhteita turvallisesti.
– Pystymme ohjelmoimaan tähän vaikka minkälaisia häiriötilanteita. Sään muutoksia, voimakkaita ukkosia, tuulen muutoksia, sivutuulia ja kovaa turbulenssia. Sen lisäksi voidaan ohjelmoida laitehäiriöitä yksinkertaisimmista vioista vakaviin sähkövikoihin, moottoripaloihin ja lastiruumapaloihin. Vain mielikuvitus on rajana. Suurin osa sellaisista tilanteista on niitä, joita ei voida tehdä oikealla koneella.
Lentäjille, kuten muulle henkilökunnalle on nyt käyttöä, sillä Finnair on kasvamassa voimakkaasti. Tänä kesänä on luvassa ennätysmäärä lentoja Aasiaan, lähes 90 vuoroa viikossa. Uusia reittejä avataan kaukolennoille muuallekin päin maailmaa kuten Dominikaaniseen tasavaltaan, Intiaan ja Kuubaan.