Suomen ensimmäinen sähkömoottorilentokone teki tänään virallisen ensilentonsa Helsingissä. Helsingin sähkölentokoneyhdistyksen hankkiman koneen akut riittävät reilun tunnin mittaiseen lentoon.
Koneen avulla on tarkoitus tutkia sähköisen lentämisen mahdollisuuksia ja teknologiaa. Sähkölentokoneiden uskotaan olevan ratkaisu lentoliikenteen päästöjen vähentämiseen.
Suomen ensimmäinen sähkömoottorilentokone teki virallisen ensilentonsa Helsingissä Malmin lentokentän yllä. 150 000 euroa maksanut kone kuuluu Helsingin sähkölentokoneyhdistykselle.
– Sillä lennetään, kerhon jäsenet pääsevät lentämään. Sillä myös tutkitaan sähköistä lentämistä, siihen liittyvää teknologiaa, akkuja, säätimiä ja sitä, miten se käyttäytyy eri lämpötiloissa, kertoo Helsingin sähkölentokoneyhdistyksen puheenjohtaja Janne Vasama.
Aluksi pieniä sähkölentokoneita kotimaan lennoille
Koneen akut riittävät nyt reilun tunnin lentoon. Akkuteknologian uskotaan kuitenkin kehittyvän nopeasti ja sähkölentokoneiden yleistyvän.
– Seuraavassa vaiheessa on tulossa pieniä matkustajakoneita, sellaisia 19 matkustajaa tai alle, yhdellä pilotilla operoitavia. Uskotaan, että ne tulevat muuttamaan kaupunkien välisen liikenteen. Ne ovat edullisia operoida, huomauttaa Vasama.
Suomessa seurataan alan kehitystä tarkasti
Norjassa on jo asetettu tavoite, että maan sisäinen lentoliikenne olisi täysin sähköistä vuoteen 2040 mennessä. Suomessakin seurataan tarkasti teknologian kehittymistä.
– Me haluamme olla mukana tukemassa ympäristöystävällisen liikkumisen kehittämistä. Toinen asia on se, että tällä tavalla saadaan tietoa siitä, miten teknologia kehittyy ja minkälaisia vaatimuksia se asettaa lentoasemaoperaattorille, pohtii Finavian toimitusjohtaja Kimmo Mäki.
Päästöt ja melu vähenevät
Sähkölentokoneilla on monia etuja. Koneista ei tule hiilidioksidi- eikä hiukkaspäästöjä, lentomelu vähenee merkittävästi, lentokoneen polttoaine- ja huoltokulut putoavat kymmenesosaan nykyisestä. Lentolippujen hintojenkin uskotaan laskevan.
Arvioiden mukaan menee ainakin kymmenen vuotta, ennen kuin näistä hyödyistä päästään laajemmin nauttimaan.
– Tehtaat ovat luvanneet kotimaan kaupunkien välisiin lentoihin sopivia koneita jo 2020-luvun alkupuolella. Minä arvelen, että niitä operoi enemmän 20-luvun loppupuolella. Ensimmäiset 100-matkustajaiset koneet tulevat 30-luvulla, mutta ne eivät ole pelkästään sähkökäyttöisiä vaan hybridejä, ennakoi Vasama.
Akut kehittyvät nopealla tahdilla
Helsingin ensilento sujui mallikkaasti. Lentäjää ei harmita, etteivät akut vielä riitä pidempiin lentoihin.
– Ei se harmita. Ajattelen sitä niin päin, että jos me jo nyt pystytään lentämään tunti sähköllä, niin vielä pari vuotta sitten siitä vain haaveiltiin, muistuttaa Helsingin sähkölentokoneyhdistyksen koelentäjä Jussi Frisk.
Akut kehittyvät nopeasti.
– Akkukehitys on ollut keskimäärin kahdeksan prosenttia vuodessa, sen verran kapasiteetti on parantunut. Viime vuosina siihen on investoitu todella paljon ja uskon, että kehitys nopeutuu tästä. Seuraavalla akkupaketilla lennetään jo kaksi tuntia, uskoo Vasama.