Liikenne- ja viestintävirasto Traficom tiedottaa, että sen alaisuudessa toimiva Kyberturvallisuuskeskus kertoo jatkossa tietoturvaan liittyvistä häiriöistä ja muista poikkeustilanteista myös 112 Suomi -mobiilisovelluksessa.
Traficomin mukaan tietoturvahäiriöistä ja -tilanteista tulee saada mahdollisimman viiveetöntä tietoa mahdollisimman monessa kanavassa, sillä suurin osa suomalaisista käyttää sähköisiä palveluita ja nettiin kytkettyjä laitteita osana arkeaan.
Tietoturvahäiriöllä voidaan tarkoittaa esimerkiksi tilannetta, jolloin jokin palvelu ei ole saatavilla, kun kirjautuminen sivustoon ei ole mahdollista. Tietoturvatilanteita puolestaan ovat muun muassa yritykset varastaa käyttäjätunnuksia ja salasanoja pankin tai muun organisaation verkkopalveluihin.
– Laajoista kansalaisia koskevista tietoturvahäiriöistä on tärkeää saada tieto jaettua mahdollisimman nopeasti ja laajasti. Kännykkä on tähän erinomainen väline, Traficomin Kyberturvallisuuskeskuksen ylijohtaja Sauli Pahlman toteaa tedotteessa.
Lue myös: Hätäilmoituksen voi tehdä myös viittomakielellä – historiallinen kokeilu alkaa
Hätäkeskuslaitoksen tuottaman 112 Suomi -sovelluksen kautta välitetään esimerkiksi vaaratiedotteet sekä muut viranomaistiedotteet eri viranomaisten toimialueille kuuluvista poikkeuksellisista tilanteista. Sovelluksella on jo runsaat 1,9 miljoonaa aktiivista käyttäjää.
– Tietoturvahäiriöt ja -tilanteet ovat digiyhteiskunnassa yleisiä ja ne vaativat käyttäjältä tarkkaavaisuutta ja toimia. Tilanteita voi verrata fyysisen ympäristömme poikkeustilanteisiin. Otamme tietoturvailmoitukset 112 Suomi -sovellukseen digitalisaation tuomana luonnollisena lisänä kansalaisten tiedon tarpeisiin vastaamiseksi, toteaa johtokeskuksen päällikkö Lasse Matilainen Hätäkeskuslaitoksesta.
112 Suomi sovelluksen voi ladata ilmaiseksi iPhonelle App Storesta, ja Android-laitteille Google Play -kaupasta.