Nuori skootterikuski koitti viestiä henkilöautoa ajavalle, että tämä ajoi liian lähellä, mutta saikin autokuskin vihat päälleensä. Poliisin mukaan jokakeväinen kaksipyöräisten paluu liikenteeseen lisää myös konfliktitilanteita eri ajoneuvojen kuljettaijen välille.
Skootterilla ajava 16-vuotias Mila Juola joutui kiirastorstaina ikävään tilanteeseen, kun yritti viestiä takanaan tulevalle autoilijalle peräkärryineen tämän unohtaneen turvavälin. Kun Juola pysähtyi bussipysäkille, autokuski tuli huutamaan hänelle.
Juola kirjoitti asiasta vantaalaiseen Facebook-ryhmään. Viestissään hän kertoi, ettei kokeneempia kuskeja konsultoituaan tietääkseen ollut tehnyt mitään väärää jarrutellessaan ja väläytellessään jarruvaloja yrittääkseen kertoa kuskille tämän ajavan liian lähellä.
Hänen mukaansa hänellä ei ollut mahdollisuutta pysähtyä ja päästää kuskia ohitse ennen kuin siinä kohdassa, jossa hän lopulta sai kuskilta huudot ja tuli nimitellyksi. Omien sanojensa mukaan Juola meni tilanteessa paniikkiin ja säikähti pahasti, ja toivoi tavoittavansa kuskin selvittääkseen, käyttäytyikö kuski omasta mielestään asiallisesti.
"Säikähdin todella paljon"
Juolan viesti herätti paljon keskustelua ja tavoitti myös autoilijan, joka otti häneen yhteyttä Facebook-viestillä. Kuski pahoitteli käytöstään ja kertoi oman näkemyksensä tilanteesta.
MTV Uutiset tavoitti nuoren skootterikuskin, joka kertoi tilanteen tuntuneen pelottavalta.
– Säikähdin tilannetta todella paljon. Ensinnäkin se, että autoilija meinasi kaataa mut peräkärryllään, sai jo säikähtämään. Sen jälkeen kun hän huusi mulle päin naamaa, menin paniikkiin.
– Myös skootterilla ajaessa minulla ei ole läheskään yhtä paljon turvaa kuin autoilijoilla. Vaikka saan ajaa vain 45km/h, jo siinä vauhdissa kaatuminen voi olla todella vaarallista. Usein autoilijat unohtavatm ettö skootterilla ei ole niin paljon suojaa kun autolla.
"Liikenne on yhteispeliä"
Ylikomisario Harri Auvinen Itä-Uudenmaan poliisista kertoo, että autojen ja skootterien tai mopojen välisiä konflikteja sattuu etenkin keväisin, kun kaksipyöräiset palaavat liikenteeseen.
– Kaksipyöräisten ajokausi on alkanut ja se jatkuu pitkälle syksyyn. Liikenne on yhteispeliä, jossa on syytä huomioida toiset puolin ja toisin. Yhteiset pelisäännöt meillä on olemassa ja niitä noudattamalla tuleva kesä sujuu molemmin puolin.
Auvinen sanoo, että mikäli mopo- tai skootterikuljettaja kokee, että takana ajava henkilöauto ajaa liian lähellä, jarruvaloja voi väläyttää takana tulevalle lyhyesti. Mikäli se ei auta, on parempi siirtyä sivuun ja antaa toiselle tilaa ohittaa.
– Ykkösvaihtoehto on ajaa paikkaan, missä voi väistää. Se on paras keino eikä provosoi autoilijaa. Jos autoilija ajaa liian lähellä, hän tosin tekee tilanteessa lähtökohtaisesti virheen. Etäisyys edellä ajavaan on pidettävä riittävän turvallisena ettei päälle ajon vaaraa ole.
Auvinen myös muistuttaa, että aikuisten on syytä pitää pää kylmänä liikenteessä.
– Jos puhutaan 15-vuotiaasta kuskista ja aikuisesta, niin aikuisella on enemmän vastuuta. Jos autoilija pysähtyy ja käy kertomassa tilanteesta omasta näkökulmasta, pitäisi pysyä maltti mielessä eikä lähteä huutolinjalle.
– Lähtökohtaisesti poliisin tehtävä on valvoa, ohjata ja opastaa liikenteessä ei muiden tielläliikkujien, joten jätetään opastaminen poliisille. Hyvää ja turvallista matkaa kaikille. Yhteispelillä liikenne sujuu maltti on aina valttia liikenteessä.