30 vuotta ensimmäisestä Kummeli-jaksosta! Tekijät ottavat meemit ja somevitsit riemuiten vastaan – yksi tempaus meni yli hilseen

Haastattelussa Kummelit 4:36
Kummelit-kirja julkistettiin, kun sarja täytti 25 vuotta. Mikä oli kirjan suurin paljastus? Näin vastaavat näyttelijät!

Kummelista tutut Heikki Silvennoinen, Timo Kahilainen ja Heikki Hela myöntävät, että sosiaalinen media on merkityksellinen tekijä siihen, että Kummelin suosio on säilynyt vankkumattomana jo 30 vuotta.

Loputtoman määrän monien suomalaisten mieliin iskostuneita sketsejä ja hokemia tuottaneen Kummeli-sarjan ensimmäisestä jaksosta tuli 7. kesäkuuta kuluneeksi tasan 30 vuotta.

Sarjan tenho ei hiivu, ja tulevana syksynä ensi-iltansa saa kuudes elokuva Kummeli esittää: Kontio & Parmas. Aleksi Mäkelän ohjaama leffa nähdään juhlaennakkoelokuvana Red Carpet -festivaalilla Hyvinkäällä elokuun lopulla ja mukana ovat tietysti tutut tekijät.

– Juuri muisteltiin, että olisiko meillä ollut barbequejuhlat Olli Keskisen pihalla. Se on sen sijaan epävarmaa, katsottiinko jaksoa, Timo Kahilainen muisteli MTV Uutisille Red Carpet -festarin ohjelmiston julkaisutilaisuudessa maanantaina 30 vuoden takaisia tapahtumia.

– Minä en ollut siellä. Syksyllä 1991 alettiin tehdä uusia jaksoja ja tulin sitten vasta mukaan, Heikki Hela puolestaan sanoo ja arvelee katsoneensa ihka ensimmäisen Kummeli-jakson.

Tekijät toteavat, että 30 vuotta on kunnioitettava ikä kenelle tahansa.

– Kai kaikki ovat vähän ihmeissään, sekä yleisö että me. Tämähän on iloinen asia, että tämä on elänyt näin kauan. Se on jopa aikaa koskettavaa, muotoilee Hela.

Heikki Silvennoinen puolestaan letkauttaa suorasukaisen vastauksen siihen, tuliko Kummelin vankkumaton suosio tekijöilleen yllätyksenä.

– Ei. Se on ollut sen verran nerokas sarja heti alusta ja tiesin, että se tulee kestämään paljon aikaa.

– Meille kerrottiin juuri, että Kummeli on päässyt myös Tiktokiin, lisää Kahilainen, joka luonnehtii sarjaa nerokkaan lapselliseksi sketsisarjaksi.

Kolmikko on vahvasti sitä mieltä, että menestys siihen, kun uudet sukupolvet löytävät sarjan uudestaan YouTuben ja Tiktokin kaltaisten palvelujen kautta.

– Some on iso tekijä. Lisäksi nuoret aikuiset opettavat myös sairauden lapsilleen, Silvennoinen toteaa.

Etenkin hänen kasvonsa ovat tulleet vuosien saatossa Kummelista tietämättömämmillekin netinkäyttäjille lukuisista meemeistä. Varsinkin Tonninseteli-sketsistä tuttua ilmettä viljellään ahkerasti erilaisissa yhteyksissä.

– On sikäli hienoa, ettei Yle ei ole lähtenyt nillittämään niistä, vaikka oikeudet ovat heillä. On mahtavaa, että niistä saa tehdä giffejä ja öffejä ja möffejä – mitä ikinä haluaakaan, Kahilainen kiittelee.

– Kunhan ei kuitenkaan poliittisiin tarkoituksiin. Siinä menee raja, Hela täydentää ja myös Silvennoinen on samaa mieltä.

– En pitänyt siitä, kun presidentin linnanjuhlat olivat Tampereella ja siellä oli isot mielenosoitukset, joissa käytiin muun muassa hevosten päälle. Siellä oli aika iso ryhmä jengiä, joilla oli Tonnin seteli -naamarit. Se ei ollut minusta kivaa. En millään muotoa halua sotkeentua tuollaiseen, hän korostaa.

– Se on kiusallista, mutta niitä on onneksi ollut tosi vähän, Hela ja Kahilainen komppaavat.

Kahilainen arvelee, että Kummelin vitsien suosiota selittänee osin se, etteivät ne olleet liian pitkään harkittuja, vaan hetken huumoria: Kun jotain hauskaa keksittiin, se kuvattiin nopeasti.

– Ehkä ei vaan ole tullut jotain vastaavaa, joka olisi sen sivuuttanut. Ehkä olimme vain oikeassa paikassa oikeaan aikaan, Hela puolestaan pohtii.

– Meidän yksityisestä huumorista tuli yhteistä, Kahilainen lisää vielä.

Kolmekymppisiä kolmikko ei ole suunnitellut juhlivansa. Myös juhannussuunnitelmat ovat varsin perinteiset.

– Sauna päälle ja järveen! 

Lue myös:

    Uusimmat