Tällä viikolla alkava lukukausi tuo peruskouluihin paljon muutoksia uuden opetussuunnitelman myötä.
Keskeistä on oppimiskäsitys, jonka mukaan oppiminen on vuorovaikutusta, jossa oppilaalla on aktiivinen rooli. Uudistus rikkoo myös oppiaineiden raja-aitoja, monipuolistaa oppimisympäristöjä sekä panostaa laaja-alaiseen oppimiseen.
Oppilaskeskeisyys kasvaa
– Uuden opetussuunnitelman myötä opettajista tulee entistä enemmän oppimistilanteiden ohjaajia eli he auttavat oppilaita esimerkiksi hankkimaan ja käsittelemään itse tietoa, kertoo Opetushallituksen johtaja Jorma Kauppinen tyytyväisenä.
Perinteinen opettaminen ei peruskouluista katoa, mutta tästä syksystä lähtien oppilaat joutuvat kantamaan itse opiskelustaan enemmän vastuuta. "Tekemällä oppimisen" uskotaan parantavan oppimista sekä lisäävän opiskeluintoa.
Laaja-alainen oppiminen
Vaikka peruskouluissa opiskellaan jatkossakin tavoitteellisesti eri oppiaineita, kaikessa opiskelussa tarvitaan ja harjoitellaan myös laaja-alaisempia taitoja. Kaikissa aineissa voidaan hyödyntää esimerkiksi tietotekniikkataitoja, monilukutaitoja sekä kehittää ajattelua. Arjenhallintataitoja kuten ajantajua ja pitkäjänteisyyttä voi myös harjoitella millä tunnilla tahansa.
Erilaisten oppimisympäristöjen hyödyntäminen
Monet opettajat ovat jo pitkään uskaltautuneet oppilaidensa kanssa myös luokkahuoneiden ulkopuolelle, mutta jatkossa erilaisia oppimisympäristöjä haetaan vieläkin aktiivisemmin. Koulun käytävään joutuminen ei siis välttämättä ole enää rangaistus vaan avaraa tilaa voidaan hyödyntää opiskelussa. Myös kirjastot, museot ja erilaiset yritykset olisi tavoitteena tehdä oppilaille tutuiksi. Lisäksi virtuaalisia oppimisympäristöjä on tarkoitus hyödyntää sopivissa tilanteissa.
Oppilaiden oman kasvun tukeminen
Useissa maissa kouluissa korostetaan eri oppiaineiden oppimista, mutta Suomen kouluissa halutaan myös tukea lasten ja nuorten omaa kasvua ja hyvinvointia. Tämä korostuu myös uudessa opetussuunnitelmassa.
– Oppilaiden oman kasvun, terveen itsetunnon tukeminen vaatii luonnollisesti koulun ja kodin hyvää yhteistyötä. Valitettavasti moni vanhempi peilaa lastensa koulunkäyntiä omaansa, vaikka koulu on muuttunut todella paljon. Koulujen olisi hyvä perehdyttää vanhemmat siihen, mitä kouluissa tapahtuu, niin yhteistyö olisi vieläkin hedelmällisempää, toivoo Jorma Kauppinen Opetushallituksesta.
15:00
2:28