Peruskouluihin tarvitaan yksilöllisempää opetusta, linjaavat kasvatusalan asiantuntijat.
Peruskoulujen omaksuma käsitys tasa-arvosta on vanhentunut, sanoo professori Jouni Välijärvi Jyväskylän yliopistosta.
– Nykyisen peruskoulun peruskivenä on se, että opetus on kaikille sama ja yhteinen. Tämä ei meidän näkökulmasta enää riitä. Me olemme nyt hyvin erilaisessa tilanteessa kuin 70-luvulla, kun tämä rakennelma luotiin.
Välijärvi on vetänyt opetusministeriön asettamaa asiantuntijaryhmää, joka on pohtinut peruskoulun uudistamista. Ryhmä luovutti linjauksensa opetusministeri Sanni Grahn-Laasoselle (kok.) perjantaina Helsingissä.
Asiantuntijoiden mukaan tasa-arvo toteutuu kouluissa parhaiten silloin, kun oppilaiden erilaiset taustat huomioidaan paremmin ja heille tarjotaan yksilöllisiä tapoja oppimiseen. Käytännössä se voi tarkoittaa esimerkiksi eri tiloissa ja ryhmissä tapahtuvaa opetusta.
– Jos jollakin on joissakin aineissa ongelmia, ei välttämättä ole paras ratkaisu, että hän menee sen ryhmän mukana, jonka kanssa on sattunut kouluun tulemaan, Välijärvi sanoo.
Professorin mielestä tulevaisuuden koulussa ei välttämättä tarvita luokka-asteita lainkaan. Tavoitteena pitäisi olla se, että oppilaat saisivat kukin kiinnostustensa mukaiset valmiudet työelämään.
– Koulun ja työelämän välinen raja on sekoittumassa. Peruskoulun tehtävä on tarjota mielekkyys ja motivaatio.
Tasapäistävä opetus on Välijärven mukaan johtanut siihen, että liian monet kadottavat peruskoulussa motivaation oppimiseen. Myös poikien ja tyttöjen väliset osaamiserot ovat revenneet suureksi ja etenkin poikien lukutaito on heikentynyt.
Oppilaat osaavat kiertää kiellot
Asiantuntijoiden mukaan oppilaat voisivat suunnata enemmän koulujen ulkopuolelle ja teknologiaa voisi hyödyntää paljon nykyistä enemmän.
– Me vieläkin puhutaan siitä, saako teknologia tulla sinne luokkaan. Koko kysymys on epämielekäs. Nuoret ovat syntyneet ihan toisenlaiseen maailmaan, Välijärvi sanoo.
Välijärven mielestä suomalaiset ovat kyllä eteviä teknologian kehittämisessä, mutta innovatiivisuus loppuu, kun teknologiaa pitäisi ryhtyä hyödyntämään.
– Jos koulussa kaikki asiat kielletään, se haastaa vain kiertämään kiellot.
Tulevaisuuden koulua koskevat linjaukset julkistettiin uudenkarheassa Helsingin Kalasataman peruskoulussa, jonka tiloissa on kiinnitetty erityistä huomiota innostavaan oppimisympäristöön. Koulussa on paljon avoimia tiloja ja värikkäitä huoneita, joihin eri-ikäiset oppilaat voivat kokoontua.
– Rajoitteet ovat enemmän aikuisten päässä. Lapsethan liikkuvat hyvin luontevasti eri tiloissa, sanoo koulun rehtori Jukka Ihalainen.