71-vuotias Mauri tekee laivojen turmapaikoilla äärimmäisen vaativaa työtä, jossa hermot täytyy hallita: "Jos tulee äitiä ikävä, ei kannata edes aloittaa"

Mauri Kalliomäki sukeltaja
Julkaistu 26.09.2020 17:14
Toimittajan kuva
Juho Lauri

juho.lauri@mtv.fi

Kun laivaonnettomuuksia tutkitaan, tekevät sukeltajat veden alla äärimmäisen vaativaa työtä.

71-vuotias Mauri Kalliomäki tietää mitä tapahtuu, kun Amorellan kokoinen risteilyalas ajaa karille.

Kalliomäki on sukeltanut ammatikseen yli 40 vuotta. Laivaonnettomuuksien sukellustöitä hän tehnyt jo 33 vuoden ajan. Viking Line Amorellaa hän on ollut pelastamassa uransa aikana kolme kertaa.

Viimeksi tällä viikolla.

– Meille kyseessä oli jälleen hyvin tavallinen työkeikka. Sukeltajat menevät paikalle, kartoitamme tilanteen ja katsomme pääseekö laivaan sisälle. Tämän jälkeen tehdään pelastusyhtiön kanssa päätökset, mihin toimenpiteisiin ryhdytään, Kalliomäki kertoo.

Lue myös: "Tällaista jälkeä syntyy, kun laiva täräyttää suomalaiseen peruskallioon" – Amorellaa kolme kertaa pelastamassa ollut ammattisukeltaja näyttää, minkälaisia vaurioita laiva saa, kun se ajaa karille

Veden alla täytyy hallita hermot

Onnettomuuslaivojen kanssa työskentely ja niihin sisälle sukeltaminen on äärimmäisen haastavaa. Sukeltaessa vaara on koko ajan läsnä ja se on Kalliomäen mukaan tiedostettava.

Ylimielinen ei saa olla.

– Veden alla täytyy hallita hermot ja terve järki pitää pitää koko ajan mukana. Kun laivaan mennään sisälle, pitää tiedostaa, että sun pitää päästä sieltä myös pois. Jos tulee helposti äitiä ikävä, ei kannata edes aloittaa.

Mauri hitsaa

"Veden alla täytyy hallita hermot". Kuvassa sukeltaja suorittaa hitsaustoimenpidettä veden alla.

Laivan sisällä pudotellaan kontteja ja avataan luukkuja

Kun laivan sisälle sukelletaan, joutuu Kalliomäki tekemään sisällä tiettyjä toimenpiteitä, jotka voivat heikompia hirvittää.

Sukeltajien vastuulle jää muun muassa raskaiden konttien tiputtelu, erilaisten luukkujen sekä venttiilien sulkeminen, jotta onnettomuustyöt voivat jatkua.

– Yksikin onnettomuus vaati sen, että laivan sisältä piti pudotella ja irrottaa 40 tonnia painavia kontteja pois 38 kappaletta. Kyllä minä ne sieltä yksin jouduin tiputtelemaan.

– Kyllähän se on vaarallista ja tarkkaa hommaa. Kukaan ei ole työsuojeluihminen ei ole katsomassa kun niitä irrotellaan.

Maukka ui

Sukeltajat joutuvat tekemään vaativaa työtä välillä hyytävän kylmässä.

Olosuhteet ovat ahtaita

Työskentelytilat ovat ahtaita ja laivan sisällä on pidettävä huoli siitä, että oma varustus pysyy mukana edetessä.

– Kun mennään kerroksia ylöspäin, mukana kulkee yleisesti ottaen aina toinen sukeltaja, joka siirtää ja vahtii letkuja, että päästään etenemään.

Osa tiimistä seuraa kameran avulla reaaliajassa, mitä laivassa tapahtuu ja tarvitaanko veden alle lisäapua.

Sukeltajat voidaan määrätä myös pelastustehtäviin, jos esimerkiksi laivan sisälle on jäänyt ihmisiä jumiin ilmataskuihin.

Kalliomäen mukaan ilmastaskuissa on kaiken kaikkiaan erikoinen tunnelma.

– Vaikka ollaan syvällä, paine-eroja siellä ei juurikaan ole. Mutta ilma on hyvin sumuista ja se tekee näkemisestä vaikeampaa.

Mauri Kalliomäki sukeltaja

Yli 40 vuotta sukeltanut Kalliomäki kertoo viettäneensä elämästään yli kolme vuotta veden alla.

71-vuotiaana kunnosta pidettävä huolta

Kalliomäki kuvailee ammattisukeltajan työtä fyysisesti äärimmäisen raskaaksi. Mies kertoo pitävänsä hyvin huolta kunnostaan, muuten 71-vuotiaana työn tekeminen ei onnistuisi.

– Meillä on töissä kuntopyörät ja voimailuvälineet. Niiden lisäksi harrastan sauvakävelyä useita kertoja viikossa. Työ on sen verran raskasta, että sukeltamaan lähteminen on jo urheilusuoritus itsessään ja kunto säilyy siinä myös hyvin.

Mauri 3

Kalliomäki on pyörittänyt DG-Diving Group -yritystään poikansa Jarnon kanssa jo vuosia.

Kalliomäki kertoi lisää haastavasta työstään MTV Uutiset Liven lähetyksessä. Katso miehen haastattelu yläpuolelta löytyvältä videolta.

Tuoreimmat aiheesta

Laivaonnettomuudet