9-vuotias poika teki liikaa läksyjä, kotiin lähti moittiva Wilma-viesti – kasvatustieteen tohtori hämmästyi: "Lannistavaa"

Koulu Wilma sopimaton käytös läksyt Erja Sandberg
Lehtikuva, Twitter
Julkaistu 27.03.2017 18:17
Toimittajan kuva

Ville Eklund

ville.eklund@mtv.fi

Yhdeksänvuotias koulupoika sai Wilma-merkinnän sopimattomasta käytöksestä tehtyään liian paljon kotitehtäviä.

Wilma on eräänlainen digitaalinen reissuvihko, johon opettajat voivat merkitä esimerkiksi poissaoloja tai kurssiarvosanoja. Lisäksi Wilmassa voidaan antaa myös muunlaisia merkintöjä. Sen avulla huoltajat voivat esimerkiksi selvittää merkityt poissaolot tai ilmoittaa tulevista poissaoloista.

Tieto tapauksesta tuli Helsingin yliopiston tutkijan, kasvatustieteen tohtori Erja Sandbergin tietoon lapsen huoltajan kautta.

– Oppilaan huoltaja ihmetteli, miten koulu voi antaa tällaisen merkinnän. Lapsi oli tehnyt yhden sivun liikaa kotitehtäviä tehtäväkirjasta, Sandberg avaa tapauksen taustoja.

Tutkijana Sandberg saa paljon viestejä opettajilta kouluun liittyen. Vastaavaa Wilma-merkintää ei kuitenkaan hänellekään ole koskaan aiemmin vastaan tullut.

– Kuulostaa kovin hämmästyttävältä omastakin mielestäni, hän kuvailee tuntojaan merkinnän nähtyään.


Sandberg on tutkimusten yhteydessä tullut esille, että osa opettajista opetusmetodeillaan tasapäistävät oppilaita.

– Meillä on erityisesti matematiikan puolella tosi lahjakkaita nuoria, jotka turhautuvat tunnilla, kun eivät saa vaikeampia tehtäviä, hän kertoo.

Lannistaa lasta

Sandbergin mukaan tällaisten merkintöjen psyykkinen merkitys lapselle on suuri, ja vaikutus lapsen erityisesti itsetunnolle on huono.

– Lannistetaan auktoriteetin taholta, kun pitäisi innostaa, kannustaa ja tsempata, että lapsi innostuisi jatkossakin. Lapsi voisi kehittyä millaiseksi taitajaksi tahansa, jos kannustetaan, Sandberg toteaa.

Hänen tietonsa mukaan tapaus ei päätynyt mihinkään konkreettiseen lopputulokseen. Vanhempi selitti oman näkemyksensä tapahtuneesta, mutta opettaja ei halunnut ottaa merkintää pois.

– Opettaja ei halunnut, että tehdään enemmän tehtäviä kuin on sovittu, Sandberg kertoo.

Hänen mukaansa tapaus on myös esimerkki siitä, miten yhteistyötä koulun ja vanhemman välillä ei pidä rakentaa.

– Miksi tällaisia negatiivisia merkintöjä annetaan lapselle ja sitä kautta vanhemmalle, hän kysyy.

Tapauksesta kertoi ensimmäinsenä Aamulehti.

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa