Auton renkaille kannattaa tehdä jälkitarkastus, kun kesärenkailla on ajettu parisen sataa kilometriä.
Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morrin viidellä renkaiden huoltovinkillä parannat ajoturvallisuutta ja pidennät myös renkaiden käyttöikää.
1. Huomioi pulttien jälkikiristys
Alumiinivanteisissa renkaissa suositellaan pulttien jälkikiristystä noin 200 ajokilometrin jälkeen, koska materiaalit elävät käytössä. Kiristyksessä on syytä käyttää momenttiavainta ja oikeaa kiristysmomenttia.
Teräsvanteet eivät puolestaan vaadi jälkikiristystä.
2. Mittaa ilmanpaineet
Ilmanpaineet olisi hyvä mitata renkaista säännöllisesti kolmen viikon välein. Liian alhaiset ilmanpaineet kuluttavat polttoainetta ja heikentävät ajoturvallisuutta. Oikeat ilmanpainearvot löytyvät auton käsikirjasta. Raskaasti lastattu auto vaatii 10-15 prosenttia korkeamman rengaspaineen.
Ilmanpaineen mittausta varten kannattaa hankkia edullinen rengaspainemittari autojen varaosakaupasta ja kalibroida se rengasliikkeen mittarin kanssa.
– Voit esimerkiksi käydä laittamassa rengaspaineet kohdilleen rengasliikkeessä ja tarkistaa sen jälkeen, mitä oma mittari näyttää, ja pistää lukeman ylös. Näin saat kotiisi oman kalibroidun mittarin, jolla rengaspaineiden tarkistus käy vaivatta, vinkkaa Matti Morri.
3. Poista kivet pääurista
Renkaan pääurat kannattaa silloin tällöin puhdistaa isoista kivistä.
Tiukasti uriin kiinnittyneen kivet eivät putoa ajon aikana pois, vaan porautuvat yhä syvemmälle renkaaseen ja saattavat aiheuttaa rengasvaurion. Kiven saa irrotettua isoista pääurista vaikka avaimenperällä.
– Pienemmät kivet lähtevät usein ajon aikana itsestään pois, joten niistä ei kannata välittää. Jarrulevyjen suojapelteihin kiinni jääneet kivet voivat pitää ääntä, ja niitä joutuu toisinaan poistattamaan rengasliikkeessä, Morri toteaa.
4. Muista myös vararengas
Jos autossa on vararengas, sen ilmanpaineet ja urasyvyydet on hyvä tarkistaa kauden alkaessa. Varmuuden vuoksi vararenkaassa kannattaa pitää käytössä olevia renkaita enemmän ilmaa, koska ilmanpaine laskee ajan myötä.
Uudemmissa autoissa vararengas on korvattu renkaanpaikkaussarjalla, johon kuuluvat paikkausaine ja pieni ilmakompressori. Muista pitää ne matkassa mukana ja tutustu niiden toimintaan etukäteen.
5. Tarkkaile renkaiden kuntoa myös jatkossa
Yksi hyvä konsti pitää renkaat kunnossa pidempään on vaihtaa renkaiden paikkoja säännöllisesti, joko 8 000 ajokilometrin välein normaaliajossa tai siinä vaiheessa, kun renkaissa on 2 millimetrin kulumaero.
Esimerkiksi, jos etuvetoisen auton eturenkaissa on jäljellä 6 millimetrin ja takarenkaissa yli 7 millimetrin urasyvyys, etu- ja takarenkaan paikkoja kannattaa vaihtaa keskenään. Näin renkaat kuluvat tasaisesti.
Kesärenkaissa kannattaa vielä erityisesti huomioida renkaan kulumismuoto. Nyt kun renkaat ovat hiljattain vaihdettu, ja tiet ovat talven jälkeen karheita, renkaan kuluminen on normaalia nopeampaa.
– Jos auton ohjauskulmissa on ongelmia, se heijastuu herkästi renkaan kulumiseen ja rengas voi esimerkiksi kulua enemmän olkapääalueelta kuin keskeltä. Renkaan epätasainen kuluminen on merkki siitä, että pyörien asentokulmat vaativat säätöä, toteaa Matti Morri.
Talvirenkailla ajettaessa ohjausgeometrian ongelmia on vaikeampi havaita, mikä johtuu talvirenkaan pinnan erilaisesta rakenteesta, erilaisesta kumisekoituksesta ja alhaisemmasta kulumisnopeudesta.