Kuski voi omalla toiminnallaan vaikuttaa renkaiden käyttöikään.
Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kertoo muutaman tavan, joilla voit vaikuttaa renkaiden käyttöikään.
Vaihda renkaiden paikkoja säännöllisesti
Auton vetävät renkaat kuluvat yleensä nopeammin kuin vapaasti pyörivät. Jos auton etu- ja takarenkaat ovat samankokoiset, on suositeltavaa vaihtaa eturenkaat taakse ja takarenkaat eteen säännöllisesti, pyörimissuuntaa muuttamatta.
Renkaiden paikkojen vaihto kannattaa tehdä noin 8 000–10 000 kilometrin välein.
– Käytännössä monen kuljettajan kohdalla tämä tarkoittaa sitä, että viime kesänä edessä olleet renkaat laitetaan tänä keväänä taakse ja päinvastoin, Vesalainen sanoo.
Lue myös: Vakuutusyhtiö muistuttaa autoilijoita tärkeästä asiasta: "Usein kuljettaja ei huomaa mitään ennen kuin on liian myöhäistä"
Jos ajokilometrejä kertyy paljon, voi olla paikallaan tehdä vaihto-operaatio myös ajokauden aikana. Näin rengassarja kuluu tasaisesti ja kestää parempana pidempään.
Tasaisessa kulumisessa on myös se etu, että renkaat tulevat käyttöikänsä päähän samanaikaisesti ja ne kaikki saadaan uusittua kerralla.
– Tasainen kuluttaminen edellyttää renkaiden paikkojen merkitsemistä otettaessa niitä pois auton alta sekä näiden merkintöjen huomioimista siinä vaiheessa, kun pyörää aletaan taas asentaa autoon, Vesalainen lisää.
Osaatko tarkistaa renkaiden urasyvyyden? Juttu jatkuu videon alla.
4:22Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kertoo, miten tarkastat renkaan urasyvyyden.
Tarkista rengaspaineet
Muista tarkistaa rengaspaineet renkaanvaihdon yhteydessä ja seurailla niitä ajokauden aikana. Väärät lukemat vaikuttavat auton ajo-ominaisuuksiin, renkaiden käyttöikään, polttoainetalouteen sekä ajoturvallisuuteen.
– Suosittelen tarkastamaan rengaspaineet noin kerran kuukaudessa sekä silloin, kun auton kuormitusta olennaisesti muutetaan, Vesalainen kertoo.
Oikeat paineet selviävät auton käyttöohjeesta, polttoaineen täyttöluukun kannesta tai kuljettajan oven karmista. Usein valmistaja on määritellyt erikseen paineet pienelle ja isolle kuormalle.
Rengaspaineiden tarkastaminen on helppoa. Juttu jatkuu videon alla.
3:12Jokaisen autoilijan on syytä osata tarkistaa rengaspaineet. Onneksi se ei ole mitään rakettitiedettä. Katso videolta ammattimiehen vinkit rengaspaineiden tarkistamiseen.
Aja fiksusti
Renkaiden käyttöikää voi pidentää kiinnittämällä huomiota ajotapaan. Vältä voimakkaita kiihdytyksiä, jarrutuksia ja nopeaa kaarreajoa sekä renkaiden osumista teräviin esineisiin, routakuoppiin tai reunakiviin.
– Välillä näkee, että auto on pysäköity osittain reunakiven päälle niin, että rengas on koko pysäköinnin ajan pahassa väänteessä, auton paino päällä. Tämä ei ole hyväksi renkaan rungolle ja saattaa vaurioittaa sitä pysyvästi.
Lue myös: Ethän jätä autoasi parkkiin näin? "Pysäköintitapa on laiton"
Miten ympärivuotiseen ajoon tarkoitetut renkaat sopivat Suomen oloihin? Juttu jatkuu videon alla.
5:43MTV Uutiset selvitti, miten ensisijaisesti Keski- ja Länsi-Euroopan oloihin suunnitellut renkaat sopivat Suomen talveen.
Seuraa kulumista
Kannattaa seurailla renkaiden kulumista ja kulumisen tasaisuutta. Vesalainen muistuttaa, että on normaalia, että vetävä rengas kuluu nopeammin keskeltä ja vapaasti pyörivä reunoilta.
Jos renkaan kulutuspinnan jompikumpi reuna on selkeästi kulunut toista nopeammin, ovat auton pyöränkulmat pielessä. Syynä on usein kulunut nivel tai pusla, joten syy poikkeukselliselle kulumiselle pitää selvittää.
– Kun varsinainen vika on korjattu, säädetään kulmat sitten kohdilleen.
Lue myös: Ajattelitko ajaa talvirenkaat loppuun "kesärenkaina"? Ei kannattaisi
Katso, mihin ajat ja pysäköit
Renkaiden käyttöikää pidentää luonnollisesti sekin, jos niitä ei vaurioita korjauskelvottomiksi ennen aikojaan.
Kannattaa siis vähän katsella, mihin autolla ajaa ja mihin sen pysäköi. Kotipihalle tai tallin lattialle lojumaan jääneet ruuvit tai naulat voivat tulla autonomistajalle kalliiksi.
– Kumin puhkaisevia teräviä esineitä voi olla tiestölläkin, joten ripaus tuuriakin aina tarvitaan. Autoilijan kannattaa kuitenkin välttää ehdoin tahdoin ajamista sellaisiin kohtiin, joissa näkee esimerkiksi lasinsiruja.
Lue myös: Ajattelitko ajaa talvirenkaat loppuun "kesärenkaina"? Ei kannattaisi
Varastoi renkaat oikein
Renkaat kannattaa pestä ennen niiden varastointia. Se on eduksi etenkin vanteiden kuntoa silmällä pitäen.
Samalla kannattaa poistaa suurimmat kivet renkaiden urista, mutta Vesalainen lohduttaa, että talvirenkaiden tiheiden lamellien välistä kaikkia kiviä ei missään tapauksessa tarvitse alkaa kaivella. Se on tarpeettoman suuri urakka.
Pesuoperaation lomassa voi tarkemmin tutkailla, olisiko tarvetta uusia renkaat jo säilytyskauden aikana ennen seuraavaa alle vaihtoa.
Säilytä renkaat puhtaalla lattialla. Jos rengassarja on pinossa monta kuukautta ja sen alle on jäänyt teräviä kiviä, voi alin rengas vaurioitua pahasti.
– Yhden auton renkaat voi pinota päällekkäin, mutta kahden auton renkaita ei, Vesalainen lisää.
Kiinnitä huomiota myös säilytyslämpötilaan. Sen tulisi olla yli nollan mutta alle 25 asteen. Ihanteellisin on 10–20 astetta.
– Renkaiden ominaisuudet heikkenevät ja elinkaari lyhenee korkeissa tai matalissa lämpötiloissa. Näin ollen niitä ei missään tapauksessa saa säilyttää esimerkiksi pannuhuoneessa lämpökattilan päällä.
Renkaat tulee säilyttää kuivassa paikassa.
– Tärkeää on myös, että renkaat eivät joudu varastoinnin aikana tekemisiin öljyjen, liuottimien tai suoran auringonvalon kanssa, Vesalainen sanoo.