Aikuiset innostuivat lasten leluista – erityisesti nämä tuotteet ovat "kidultsien" suosikkeja

2:42img
Viiden jälkeen -ohjelman toimittaja kävi testaamassa myös radio-ohjattavia autoja. Tältä näyttää, kun satasta menevä "leluauto" lähtee käsistä.
Julkaistu 29.11.2024 05:40
Toimittajan kuva
Salla Hekkala

salla.hekkala@mtv.fi

Toimittajan kuva

Pyry-Jukka Peltomäki

pyry-jukka.peltomaki@mtv.fi

Yhdysvalloissa yli 18-vuotiaat ovat ensi kertaa hankkineet itselleen enemmän leluja kuin mikään muu ikäryhmä. Ilmiö näkyy myös Suomessa.

Yhdysvalloissa uutisoitiin kesällä, että yli 18-vuotiaat ovat nyt ensi kertaa ikäryhmä, joka ostaa itselleen eniten leluja. Aikuiset ohittivat näin 3–5-vuotiaat leluteollisuudelle tärkeimäpänä kohderyhmänä.

Sama ilmiö on nähtävissä myös Suomessa. XS Lelut -liikkeen operatiivinen johtaja Triin Söber kertoo, että itselleen leluja ostavat aikuiset eli "kidultsit" ovat heillekin merkittävä segmentti, joka kasvaa koko ajan.

– Edelleen suurin osa leluista ostetaan lapsille, mutta tämä on kasvava trendi.

Söberin mukaan nostalgia on kidulteille tärkeä tekijä. Moni hakee lapsuudestaan tuttuja tuotteita. Yksi iso suosikki ovat legot.

– Legolla on jopa ihan oma aikuisille suunnattu sarja, Söber selittää.

Muita suosikkeja ovat Funko-keräilyhahmot sekä pehmolelut, erityisesti squishmallowsit.

Myös aiemmin lasten leikkinä nähty radio-ohjattavilla ajaminen on nykyään aikuisten suuressa suosiossa. Katso jutun alussa olevasta videosta, miten satasta kulkeva "monsteriauto" lähtee toimittajan käsistä.

Lue myös:

Lelujätti Mattelin uusissa nukkepakkauksissa härski moka

Vuonna 2022 myytyjä leluja vedetään takaisin – ota pois lapselta

Tuoreimmat aiheesta

Lelut