Yhdysvalloissa yli 18-vuotiaat ovat ensi kertaa hankkineet itselleen enemmän leluja kuin mikään muu ikäryhmä. Ilmiö näkyy myös Suomessa.
Yhdysvalloissa uutisoitiin kesällä, että yli 18-vuotiaat ovat nyt ensi kertaa ikäryhmä, joka ostaa itselleen eniten leluja. Aikuiset ohittivat näin 3–5-vuotiaat leluteollisuudelle tärkeimäpänä kohderyhmänä.
Sama ilmiö on nähtävissä myös Suomessa. XS Lelut -liikkeen operatiivinen johtaja Triin Söber kertoo, että itselleen leluja ostavat aikuiset eli "kidultsit" ovat heillekin merkittävä segmentti, joka kasvaa koko ajan.
– Edelleen suurin osa leluista ostetaan lapsille, mutta tämä on kasvava trendi.
Söberin mukaan nostalgia on kidulteille tärkeä tekijä. Moni hakee lapsuudestaan tuttuja tuotteita. Yksi iso suosikki ovat legot.
– Legolla on jopa ihan oma aikuisille suunnattu sarja, Söber selittää.
Muita suosikkeja ovat Funko-keräilyhahmot sekä pehmolelut, erityisesti squishmallowsit.
Myös aiemmin lasten leikkinä nähty radio-ohjattavilla ajaminen on nykyään aikuisten suuressa suosiossa. Katso jutun alussa olevasta videosta, miten satasta kulkeva "monsteriauto" lähtee toimittajan käsistä.