Kilpajuoksu ensimmäisen nollapäästöisen kaupallisen lentokoneen saamiseksi markkinoille kiihtyy. Eurooppalainen lentokonejätti Airbus on esitellyt kolme vetykäyttöistä konseptimallia, jotka se haluaisi saada lentoyhtiöiden tarjolle ensi vuosikymmenen puoliväliin mennessä.
Airbus julkisti eilen maanantaina kolme vedyn voimin lentävää konseptikonetta. Yhtiö pitää vetyä "poikkeuksellisen lupaavana" vaihtoehtona tulevaisuuden lentopolttoaineeksi. Siitäkin huolimatta, että vielä viisi vuotta sitten vetypropulsio ei ollut Airbusin suunnitelmissa lainkaan.
– Muilta kuljetusaloilta saatu vakuuttava data kuitenkin muutti kaiken nopeasti. Nyt olemme innoissamme vedyn uskomattomasta potentiaalista mitä tulee ilmailualan päästöjen vähentämiseen, Airbusin nollapäästöisten koneiden kehityksestä vastaava johtaja Glen Llewellyn toteaa yhtiön tiedotteessa.
Eilen esitellyistä lentokoneista kaksi muistuttaa ulkoisesti nykyisiä matkustajalentokoneita, mutta kolmas on hyvin erikoisen näköinen kone leveällä rungolla ja erikoisella siipiratkaisulla.
Perinteisimmistä konemalleista ensimmäinen kykenee yli 4 000 kilometrin lentomatkaan yhdellä tankillisella nestemäistä vetyä eli se soveltuisi mannertenvälisiin lentoihin. Sen kyytiin mahtuisi jopa 200 matkustajaa. Toisen toimintamatka jää vajaaseen 2 000 kilometriin ja matkustajamäärä noin sataan. Leveärunkoiseen koneeseen olisi mahdollista mahduttaa myös noin 200 matkustajaa, ja se kykenisi myös mannertenvälisiin lentoihin.
Airbusin mukaan siirtyminen vetykäyttöisiin lentokoneisiin vaatisi koko ilmailualalta yhden köyden vetämistä, minkä lisäksi tukea tarvittaisiin myös alan teollisuuskumppaneilta sekä maiden hallituksilta. Myös lentokenttien infrastruktuuri pitäisi muokata näiden koneiden tarpeisiin sopivaksi.
Airbusin mukaan sen tavoitteena on saada nyt esitellyt kolme konetta markkinoille vuoteen 2035 mennessä.
Lähde: Airbus
Lue myös: Toyotan tukema lentävä auto tulossa liikenteeseen yllättävän pian – julkinen testilento oli menestys