Pienellä sähkölentokoneella voi matkustaa Tukholmasta Helsinkiin ehkä jo viiden vuoden päästä.
Lentoliikenteen sähköistyminen alkaa olla jo aivan nurkan takana, sanoo akkutehdasta Ruotsiin puuhaavan Northvoltin perustaja Peter Carlsson. Hän vieraili Slush-tapahtumassa keskiviikkona.
– Tämä menee nyt hieman futuristisemmaksi, mutta ei oikeastaan ole enää kovin kaukana tulevaisuudessa. Akkujen hyödyntäminen lentämisessä ei ole kaukana, Carlsson sanoi tapahtuman päälavalla Helsingin Messukeskuksessa.
Suurin sähkölentokoneiden suorituskykyä rajoittava tekijä on akkujen energiatiheys. Carlsson laskeskeli, että kovan käytön akun energiatiheys on tällä hetkellä noin 700 wattituntia litralta, millä voisi lennättää lentokonetta 400-500 kilometriä. Koneissa tarvitaan kuitenkin 30 prosenttia ylimääräistä potkua, jotta kone voi esimerkiksi leijailla kentän yläpuolella, jos laskeutuminen on syystä tai toisesta ongelmallista.
– Silloin puhutaankin vain 250-300 kilometristä, mikä ei ole riittävä kantama. Akkuun tarvittaisiin siis ehkä 1 200 wattituntia litralta.
Lentoyhtiöt siirtyvät pienempiin koneisiin
Carlsson kertoi Northvoltin hiljattain hankkimasta amerikkalaisyritys Cubergista, joka kehittää seuraavan sukupolven akkuja.
– Nyt kun Yhdysvallat avautui, kävin tapaamassa heitä ja tutustumassa heidän uuteen tutkimuskeskukseensa. Heidän erityisen elektrolyytin sisältävä litiumakun energiatiheys voi nousta 1 200 wattituntiin litralta, mahdollisesti jopa 1 400 wattituntiin.
Lentoyhtiöt ovat siirtymässä suurista koneista pienempiin, Carlsson sanoi. Esimerkiksi pakettikuljetusyhtiö DHL on investoimassa sähköisiin lentokoneisiin, jotka lentävät lyhyitä reittejä.
– Tässä puhutaan melko suurista volyymeista, Carlsson sanoi.
– Tällainen on viiden vuoden päässä.
Voimmeko siis matkustaa viiden vuoden päästä sähköisillä lentokoneilla? haastattelija kysyi.
– Tukholmasta Helsinkiin, sanoisin, viisi vuotta on siinä ja siinä, mutta 10 vuodessa varmasti.
Northvolt on kerännyt akkutoiminnalleen 5,5 miljardin euron rahoituksen ja se on solminut sopimuksia muun muassa BMW:n ja Volkswagenin kanssa. Northvoltin ensimmäinen tuotantolaitos käynnistyy Ruotsin Skellefteåssa Carlssonin mukaan noin kuukauden päästä.