Aito vai ei? Näin tunnistat, onko Facebook-sivu huijaus

7:59img
Julkaistu 27.06.2018 11:17

Petra Sundell

petra.sundell@mtv.fi

Miten huijaussivun voi tunnistaa aidosta Facebookissa? Listasimme viiden kohdan listan, jonka avulla voit saada sen selville.

Miten Facebook ohjaa meitä? Katso yllä oleva video!

Kerroimme eilen sosiaalisessa mediassa leviävästä Ikea Finland -nimisen Facebook-sivun kilpailusta, jossa luvattiin arpoa ilmaiseksi kymmenen 15 000 euron lahjakorttia huonekaluliikkeeseen tykkääjien, jakajien ja kaverinsa tägänneiden kesken.

LUE MYÖS: Yksikin klikkaus riittää – näin voi käydä, kun osallistut arvontaan Facebookissa

Kilpailu on kuitenkin huijaus kuin myös sivusto, jolta se on jaettu. Sivun luojan tarkoituksena oli ilmeisesti saada ihmiset klikkaamaan kommentteihin lisättyä linkkiä, jonka kautta nopeimmat kommentoijat "saavat ilmaiset 40 euron lahjakortit" – samalla tietonsa lisänneet sitoutuivat kuitenkin tilaamaan jäsenmaksuun perustuvan tuotteen, jolla oli hintaa 48,99 euroa kuukaudessa.

Ensimmäisellä silmäyksellä kilpailun jakanut sivusto näyttää aidonoloisilta kuvineen, tunnettuine nimineen ja tykkäysmäärineen. Kiinnittämällä muutamaan tärkeään asiaan huomiota sivun voi kuitenkin tunnistaa huijaukseksi.

Tarkista, onko sivu varmennettu

Yhtiöiden, brändien ja tunnettujen henkilöiden Facebook-sivut ovat useimmiten varmennettuja, verifioituja eli Facebook on tarkistanut niiden oikeellisuuden. Kun sivu on varmennettu, sen nimen vieressä on sininen oikeinmerkki.

Lähes kaikki suuret yritykset ovat varmentaneet sivunsa. Esimerkiksi verifiointi löytyy myös Suomen Ikean Facebook-sivuilta.

ikea 1 Isojen brändien Facebook-sivun voi tunnistaa aidoksi nimen vieressä olevasta sinisestä oikeinmerkistä. Kuvakaappaus Facebookista.

Jos vahvistusmerkintää ei ole, kyseessä ei automaattisesti ole huijaussivusto. Pienemmät yritykset eivät niitä Facebookilta saa, joten muuhunkin kuin vain varmennukseen kannattaa kiinnittää sivulla huomiota.

Tarkista sivun nimi

How To Geek -sivuston mukaan Facebook on varsin tarkka tarkistaessaan sivustoja, jotka ovat varastaneet tavaramerkkejä. Tämän takia huijaussivustot keksivät usein nimiä, jotka muistuttavat paljon brändin tai yhtiön alkuperäistä nimeä. Samalla nimi menee yleensä käyttäjälle paremmin läpi.

Nimi voi siis muuten olla aivan sama kuin alkuperäinen yhtiö, mutta siinä voi olla yhdyssanavirheitä, lisäsanoja tai merkkejä, kuten piste tai huutomerkki lopussa.

Tutki, millaista sisältöä sivu on julkaissut

Huijaussivun tunnistaa tavallisimmin juuri sisällöstä, jota se on jakanut Facebookiin. Jo sisältönä on vain kilpailuja, jotka vaikuttavat lähes liian hyvältä ollakseen totta, voi kyseessä todennäköisesti olla huijaus.

Ikea Finland -huijaussivun tapauksessa sivun todellisen luonteen tunnistaa jo helposti siitä, että sivustolla ei olla julkaistu paljoa muuta sisältöä kuin yksi kilpailu, ja sivu on vasta luotu.

Tarkista tykkäykset ja arvostelut

Pelkästään jo muiden käyttäjien jättämät arvostelut voivat paljastaa huijauksen. Facebookissa sivustolle voi antaa tähtiä ja jättää kommentteja. Nämä osiot tutkimalla voi saada jo jonkinlaisen kuvan sivuston oikeellisuudessa, sillä usein ihmiset varoittavat muita huijauksesta.

Samalla myös sivuston tykkääjien määrä voi paljastaa huijaussivun. Suurella brändillä on useimmiten enemmän kuin vain muutamia satoja tai tuhansia tykkääjiä.

Tarkista tiedot

How To Geek -sivusto neuvoo myös tarkistamaan, mikä on Facebook-sivun kategoria. Esimerkiksi Ikea Suomen virallisen sivun kategoria on Huonekaluliike, MTV Digi:n esimerkiksi Uutiset ja media. Joskus yritysten huijaussivustojen kategoria voi olla esimerkiksi Yhteisö, joka paljastaa sen aidosta.

Tietoja-sivulta kannattaa kuitenkin katsoa muutakin. Milloin sivu on julkaistu? Millainen on sen yrityskuvaus? Onko sivustolla yhteystietoja? Sivun lyhyt olemassaoloaika, niukat tiedot ja yhteystietojen puuttuminen voivat olla merkkejä huijaussivusta.

ikea ja ikea huijaus Kuvassa vasemmalla Ikean aidon Facebook-sivun Tietoja-osio, oikealla huijaussivuston sama osio. Kuvakaappaukset Facebook. 

Tuoreimmat aiheesta

Facebook