Osallistuitko sinäkin tähän unelmien mökkiarvontaan Facebookissa? MTV Uutiset penkoi hämärän arvonnan taustoja

0:42img
Katso video: Tältä Facebookissa kiertävä kysymyksiä herättävä mökkiarvonta näyttää
Julkaistu 10.08.2021 18:02
Toimittajan kuva

Carlos Sunila

carlos.sunila@mtv.fi

Facebookissa tuhansia suomalaisia villinnyt arvonta on vähintäänkin arveluttavaa markkinointia, ellei jopa käyttäjien harhaan johtamista, arvioi tietoturva-asiantuntija Kimmo Rousku.

Facebookissa kiersi elokuun alussa arvonta, jossa voiton kohteena oli hulppean näköinen pienoismökki. MTV Uutisten ryhtyessä tutkimaan tarkemmin hämärältä vaikuttavaa arvontaa, monet kysymykset jäivät auki ja lopulta tuhansia suomalaisia villinnyt arvonta poistettiin Facebookista.

Pieneksi-nimellä esittäytyvä yritys kertoi elokuun alkupäivinä julkaistussa Facebook-päivityksessä haluavansa antaa arvontaan pienoismökin hyvän liiketuloksen johdosta. Sivulla julkaistua kuvaa tuli kommentoida, jakaa ja tämän jälkeen tykätä kyseisestä sivusta.

Näiden toimenpiteiden jälkeen omaan Facebook Messengeriin napsahti viesti kyseiseltä sivustolta.

”Hei! Olet viimeisessä vaiheessa arvonnassa voittaaksesi pienen mökin.

Muista osallistua täällä: (linkki poistettu)

Parhain terveisin

Aino”

Näin tilanne jatkui

Klikkaamalla linkkiä kuluttaja ohjattiin Facebookin ulkopuoliselle sivustolle selaimeen. Kyseisellä Voittojavoittoja-sivustolla mökkiarvontaan osallistumiseksi täytyi antaa omat, laajat tiedot.

– Olet yhden askeleen päässä voittaaksesi mökin. Osallistuaksesi, klikkaa "jatka..." ja täytä sponsorimme lomake! sponsor! sivustolla houkuteltiin.

Sivusto pyysi nimeä, sähköpostia, osoitetta, puhelinnumeroa ja syntymäaikaa. Lisäksi kuluttajan oli hyväksyttävä laajat ehdot telemarkkinoinnin osalta eli käytännössä antaa lupa muun muassa mainospuheluihin ja -viesteihin.

Kuluttajan tietojen kerääjäksi ja arvonnan järjestäjäksi esittäytyi saksalainen yritys nimeltä toleadoo GmbH. Yritys ei ole vastannut MTV Uutisten haastattelupyyntöön.

Kyseinen yritys on noussut esiin myös aiemmin tiedonkeruuhun liittyvissä tilanteissa, joissa on ollut epäselvyyttä kuluttajan suuntaan. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi viime vuonna, että Tokmannin nimissä tehtyjen huijausten tiedonkeruun takana oli sama yritys.

"Ihmisiä yritetään saada luovuttamaan tietojamme"

Facebookissa tuhansia suomalaisia villinnyt arvonta on vähintäänkin arveluttavaa markkinointia, ellei jopa käyttäjien harhaan johtamista, arvioi johtava erityisasiantuntija Kimmo Rousku Digi- ja väestövirastosta.

Rouskun mukaan maailmalla vastaavia englanninkielisiä huijauksia on nähty jo pitkään, mutta nykyisin niitä tehdään yhä alueellisemmin. Nyt myös hyvällä suomen kielellä.

– Tämä on hyvä esimerkki siitä, kuinka meitä ihmisiä yritetään saada luovuttamaan tietojamme ja tätä yritetään edistää kuvitteellisilla palkinnoilla tai muilla eduilla.

Huijaussivustojen ja kuvitteellisten kilpailuiden tarkoitukset voivat olla hyvin moninaiset.

– Yksinkertaisimmillaan tällä kerätään vain nimiä, osoite-, puhelin- ja sähköpostitietoja myytäväksi tai muita kampanjoita varten, mutta tätä kautta voidaan pyrkiä käynnistämään myös muunlaisia hyökkäyksiä henkilöä tai hänen työnantajaansa vastaan. Hyökkäys saattaa pahimmillaan johtaa identiteettivarkauteen, henkilökohtaisten tai työnantajan tietojen menestykseen tai taloudellisiin menetyksiin, Rousku kertoo.

Lisäksi yhdistelemällä tällä tavalla avoimien tietolähteiden kautta kerättyjä tietoja, henkilöstä voidaan muodostaa hyvin yksityiskohtainen henkilöprofiili, Rousku jatkaa.

Lue myös: Karu tulos: Jo puolet suomalaisista saanut hämärän huijauspuhelun – näin montaa vedettiin nenästä

Valtavasti huomiota

Pieneksi-niminen Facebook-sivusto on lyhyen olemassaolonsa aikana kerännyt valtavasti huomiota palvelussa. Lisäksi ainakin tuhannet suomalaiset osallistuivat todennäköisesti arvontaan ennen kuin julkaisu on poistettu palvelusta.

Pieneksi-sivusto on perustettu tänä keväänä. Jutun kirjoitushetkellä sivustolla on jo lähes 70 000 tykkäystä.

Mökkiarvontaan liittyvään julkaisuun oli tullut viime perjantaihin mennessä yli 8 000 ihmisen kommentti. Tykkäyksiä julkaisu oli saanut yli 11 000. Täten voidaan arvella, että ainakin osa tykänneistä ja kommenteista on käynyt antamassa laajemmat tietonsa vielä erilliselle sivulle.

On toki mahdollista, että osa tykkäyksistä ja kommenteista on automaattisten bottien luomia. Julkaisun kommenttikentässä kuitenkin vaikutti olevan tavallisia suomalaisia Facebook-käyttäjiä, jotka olivat ihastuneet arvontaan.

– Kyllä. Kelpaisi pihaan lammen rannalle. Lattiaremontin ajaksi itselle väistötiloiksi ja sitten vierasmajaksi, eräs julkaisuun kommentoinut kirjoitti sittemmin poistettuun julkaisuun.

Monet suomalaiset ovat siis mitä ilmeisemmin menneet lankaan. Pieneksi-hakusanalla ei löydy mitään yritystä, joka tekisi taloja tai mökkejä.

Käänteisellä kuvahaulla sivustolla julkaistuja kuvia hakemalla vaikuttaa siltä, että kuvat on kopioitu ulkomaiselta aikakausilehden sivustolta. Aikakausilehden artikkelissa esitellään modernia pientaloa. Kuvat olivat juuri samat kuin väitetyssä Facebook-arvonnassa.

Pieneksi-sivusto on edelleen olemassa Facebookissa.

Lue myös: Aito vai ei? Näin tunnistat, onko Facebook-sivu huijaus

Suomalaiset yritykset käyttäneet tietoja

Voittojavoittoja-verkkosivustolla, jossa kuluttajan tietoja kerätään, on esitelty kilpailun yhteistyökumppanit. Listattuna on pitkä lista erilaisia yrityksiä, ja listassa on mukana myös suomalaisia yrityksiä.

MTV Uutiset lähestyi osaa sivustolla listatuista suomalaisyrityksistä ja tiedusteli näiden yhteyttä arvontaan sekä saksalaiseen toleadoo GmbH -yritykseen. MTV Uutisten tiedusteluun vastasivat energiayhtiö Fortum ja Kotimaan Energia, mediayhtiö sekä teleoperaattori Elisa.

Teleoperaattori Elisa on mainittuna yhteistyökumppanina, tosin loppukäyttäjän osalta. Elisalta kerrotaan, että Elisa on Aller Median asiakas, ja markkinointilupia hankitaan Allerin kautta. Sivustolla Elisa onkin mainittuna lupien loppukäyttäjän osalta.

– Hankimme heidän kautta markkinointilupia, joita asiakkaat ovat antaneet. Markkinointilupien hankintaan liittyvistä toimintatavoista sovimme Allerin kanssa, ja kävimme myös tämän heidän kanssa läpi ja sovimme, ettei Elisalle kerätä markkinointilupia kyseisen kilpailun kautta, kertoo Jussi-Pekka Erkkola Elisalta.

Fortumilla ja Kotimaan energialla kytkös

Fortumilta puolestaan kerrotaan, ettei yhtiöllä ole suoraa sopimussuhdetta saksalaisyritykseen, mutta Fortumin alihankkijan kautta yhteistyötä toleadoo GmbH -yrityksen kanssa on tehty. Fortumilta kerrotaan, ettei sellaista toimintaa tueta, joka ei ole kuluttajan kannalta läpinäkyvää.

– Tätä asiaa selvitetään parhaillaan sisäisesti alihankkijoiden kanssa ja tehdään tarvittavat toimenpiteet, Fortumin liiketoimintajohtaja Tomi Hänninen kertoo.

Vastaava alihankintaketju on käytössä myös Kotimaan Energialla, jonka alihankkija käyttää toleadoo-yrityksen hankkimia kuluttajien yhteystietoja. Kotimaan Energia on käyttänyt toleadoon keräämiä kuluttajatietoja puhelinmarkkinoinnissa.

– Tässä tapauksessa alihankkijamme toimittamia yhteystietoja (asiakkaiden arvontojen yhteydessä antamia markkinointisuostumuksia) käytetään lähinnä puhelinmarkkinoinnissa, yhtiö kertoo.

– Yleisellä tasolla kuluttajalle on oltava selkeää, mihin hän suostuu yhteystietonsa antamalla ja että häntä ei johdeta harhaan katteettomilla lupauksilla. Käymme tämän tapauksen läpi alihankkijamme kanssa ja teemme asiaan liittyvät tarvittavat toimenpiteet, Kotimaan Energialta kerrotaan.

Toimi näin

Saksaan rekisteröity toleadoo GmbH -niminen yritys ei ole vastannut MTV Uutisten haastattelupyyntöön.

Kokonaisuus vaikuttaa kuitenkin hämärältä. Jos kuluttaja on osallistunut kilpailuun ja hänelle herää huoli tietosuojasta ja tietoturvasta, hänen kannattaa esimerkiksi pyytää arvonnan tai muun kyselyn toteuttajalta tietoa siitä, mitä tietoja hänestä palveluun on tallennettu, josta pitäisi myös selvitä, minne tietoja on mahdollisesti luovutettu.

Lisäksi kuluttaja voi pyytää tietonsa poistettavaksi.

Lue myös: OP:n nimissä kiertää uusi vakuuttava huijaus – katso, kuinka aidolta rikollisten luomus näyttää

Juttua korjattu 11.8. kello 9.40: Jutussa mainittiin aiemmin Elisan käyttävän Bauer Median toimittamia kuluttajatietoja. Korjattu, että Elisa käyttää Aller Median tietoja. Baueria koskeva osuus poistettu.

Tuoreimmat aiheesta

Tietoturva