Näön heikentymisen ei tarvitse johtaa ajokieltoon.
Ihmisen silmät liikkuvat jatkuvasti ja katseen liikuttamisen avulla onkin mahdollista havaita ympäristöä paljon laajemmin kuin mitä tarkan näkemisen alue muuten antaisi myöden.
Ihmisen tarkan näön alue on hyvin kapea eli vain viitisen astetta.
– Liikenteessä tarkka näköalue kapenee entisestään kasvavan nopeuden vaikutuksesta, Instrumentariumin johtava optikko Matti Tyynilä kertoo.
Hyvän ajonäön kannalta onkin tärkeää, että myös perifeerinen näkö eli reuna-alueen näkö on hyvä.
Kun autoilija näkee polkupyörän tai hirven lähestyvän tien laidasta, hän ei itseasiassa niinkään näe tapahtumaa, vaan havainnoi sen näkökentän laidalla. Heikentynyt perifeerinen näkö voi merkitsevästi alentaa havainnointikykyä ja kasvattaa reaktioaikaa.
Puutteet näkökentässä voivat johtua esimerkiksi glaukoomasta eli silmänpainetaudista. Näköhermoa vaurioittava sairaus voi edetä vähitellen tai toispuoleisesti.
Glaukoomaan sairastunut ei välttämättä edes tiedä, ettei kykene havaitsemaan oikealta tulevaa hirveä tai polkupyörää. Heikentyneeseen näköön tottuminen hidastaakin tutkimuksiin hakeutumista ja taudin toteamista.
Glaukooman lisäksi näköä voi haitata iän myötä yleistyvä harmaakaihi. Kaihimuutokset todetaan usein näöntarkastuksessa.
Tavanomaisen näön heikentymisen ei tarvitse kuitenkaan johtaa ajokieltoon.
– Yleisimmät syyt näön sumenemiseen ovat haja-, liki- ja kaukotaitteisuus, eikä siihen liity muita vaivoja tai sairauksia. Tällöin ongelma ratkeaa näöntutkimuksessa ja oikeanlaisella näönkorjauksella, eikä ajokieltoa tarvitse pelätä, Tyynilä toteaa.
Silmälasien erikoispinnoitteilla voidaan ehkäistä liikenteessä häiritseviä heijastuksia ja häikäisyä.
– Kuskin hyvä näkö parantaa kaikkien liikenneturvallisuutta, Tyynilä summaa.