Auto- ja kuljetusalan työntekijäliiton (AKT) puheenjohtaja Marko Piirainen ei näe mitään mahdollisuuksia muuttaa liiton linjauksia kilpailukykysopimuksesta.
AKT:n puheenjohtaja Marko Piirainen totesi STT:lle, että liiton valtuuston maaliskuun alussa tekemä päätös irtautua neuvotteluista oli yksimielinen. Valtuusto teki silloin päätöksenä AKT:n työvaliokunnan ja hallituksen suosituksen pohjalta, koska piti neuvottelutulosta täysin epätasapainoisena.
AKT jatkaa Piiraisen mukaan valmistautumista seuraavalle liittokohtaiselle tes-kierrokselle, kun nykyiset sopimukset päättyvät tammikuun lopulla ensi vuonna
– Palkansaajien ostovoiman heikentyminen tarkoittaa suoraan kotimaisen kulutuskysynnän laskua ja edelleen kotimaisen työllisyyden heikkenemistä. Emme halua olla omalta osaltamme suosimassa tätä kehitystä, Piirainen linjasi.
2:10
Tiiviit neuvottelut alkavat
SAK:n puheenjohtaja Lauri Lyly katsoi, että tie on nyt auki neuvotteluille, Metsäteollisuuden tyytymättömyydestä huolimatta.
– Jos ne AKT:ta haluaa, niin he ovat tehneet ison päätöksen valtuustossa asti. Se ei helpolla muutu, Lyly sanoi STT:lle.
Lyly huomautti, että kuljetussektorista on kuitenkin merkittävä osa mukana, kun rautatieläiset ja merenkulku ovat päättäneet lähteä neuvotteluihin.
– Kyllä tässä on aika paljon kuljetussektorista mukana neuvotteluissa.
Lyly arvioi, että soveltamisneuvottelut pääsevät nyt joka tapauksessa etenemään, kun Metsäteollisuus kaikesta huolimatta päätti lähteä mukaan. Sopimusneuvotteluja alkaa noin kolmesataa.
– Kaikissa pöydissä neuvotellaan nyt tiiviisti pari kuukautta ja katsotaan kattavuutta sitten touko-kesäkuun vaihteessa. Kaikilla neuvotteluun lähtevillä liitoilla on omat odotuksensa ja ehtonsa.