Pikaruokajätti McDonald'sin erikoinen tempaus on kerännyt runsaasti kritiikkiä Yhdysvalloissa.
Helmikuun 3.päivänä alkaneen Pay with loving -nimisen mainoskampanjan idea on se, että sattumanvaraisesti valitut asiakkaat voivat maksaa ostoksensa esimerkiksi tanssimalla tai lausumalla runon.
Ateriansa saa ilmaiseksi myös esimerkiksi soittamalla äidilleen ja kertomalla rakastavansa häntä, selfiellä tai halauksella.
McDonald'sin myynti on laahannut Yhdysvalloissa jo vuosia ketterämpien ja monipuolisemmin terveellisiä vaihtoehtoja tarjoavien kilpailijoiden puristuksessa.
Bloombergin mukaan yhtiö menetti viime vuonna arvostaan 4,6 prosenttia. Sen nettotulot putosivat peräti 15 prosenttia ja viime viikolla McDonald’s ilmoittikin antavansa potkut toimitusjohtaja Don Thompsonille.
Tanssia ventovieraan kanssa
Yhdysvaltalaisissa tiedotusvälineissä ja sosiaalisessa mediassa maailman suurimman ja tunnetuimman pikaruokalaketjun imagonkohotus on kerännyt arvostelua. Puolitoista viikkoa kestävää kampanjaa on pilkattu teennäiseksi ja kiusalliseksi.
– Halusin ostaa Egg McMuffinin, sen sijaan minut painostettiin tanssimaan ventovieraan kanssa, toimittaja Kate Bachelder ivaa mielipidekirjoituksessaan talouslehti The Wall Street Journalissa.
Chicago Tribunessa mainosta kuvaillaan ”sokerikuorutetuksi” ja ”typeräksi". Poliittisesti vasemmalle kallistuvassa The Mother Jones -lehdessä sitä haukutaan ”huonoimmaksi markkinointikampanjaksi markkinoinnin historiassa.”
The Nation -viikkolehti arvostelee mainostempauksen myös nöyryyttävän yhtiön huonosti palkattuja työntekijöitä, jotka joutuvat ottamaan osaa teennäiseen tunteiluun.
Kyseessä ei ole ensimmäinen kerta, kun yksi maailman tunnetuimmista yrityksistä on julkisen arvostelun kohteena. Edellisen kerran McDonald'sia ryöpytettiin tammikuussa, kun sen tuotteista löytyi muovia ja hammas Japanissa.