Kimi Räikkösen suosiminen Alfa Romeon varikkopäätöksessä häntä edellä olleen tallikaverinsa Antonio Giovinazzin kustannuksella on herättänyt Italiassa huomiota sunnuntain Azerbaidzhanin GP:n jälkeen.
Motorsport.comin italiankielisen sivuston mukaan sekä Giovinazzi että Räikkönen ilmoittivat jo varhaisessa vaiheessa kisaa, että pehmeistä renkaista on päästävä keskikoville mahdollisimman aikaisessa vaiheessa.
LUE MYÖS: Kimi Räikköseltä yllättävä paljastus: Alfa Romeo tiesi laittoman etusiiven ongelmista, muttei tehnyt asialle mitään
Tavallisesti tiimi ottaa tällaisessa tilanteessa edellä olevan kuljettajan ensin sisään, mutta Alfa Romeo päätti tällä kertaa aloittaa Räikkösestä, joka oli saamansa rangaistuksen takia joutunut lähtemään kisaan varikkosuoralta.
Räikkönen tuli sisään jo kierroksella kuusi. Motorsport.comin laskujen mukaan Giovinazzi hävisi seuraavalla kierroksella peräti neljä sekuntia ja palasi oman varikkokäyntinsä jälkeen radalle viisi sekuntia Räikkösen perässä. Kaiken lisäksi väliin ehti rynniä kolme muutakin autoa.
Tämän jälkeen Räikkönen ehti nousta kisassa kymmenenneksi ja nappasi viimeisen tarjolla olleen MM-pisteen. Suomalaiskuski on tuonut Alfa Romeolle pinnoja jokaisesta ajetusta kisasta, mutta Giovinazzi jäi jälleen ilman oltuaan 12:s.
– Menetin aikaa jäämällä radalle ensimmäisellä stintillä. Se on sääli, koska vauhtini oli hyvää, ja olisin toivonut turva-autolta apua, mutta sitä ei valitettavasti tullut. Kärkikymmenikkö olisi silti ollut tavoitettavissani, Giovinazzi harmitteli Motorsportille.
Giovinazzin puheille tuo katetta tilasto, jossa näkyy hänen ajaneen parhaimmillaan puoli sekuntia nopeampia kierroksia kuin Räikkönen.
Alfa Romeo ilmoitti ennen kauden alkua, ettei se aio suosia Räikköstä tämän mestariaseman takia, elleivät kisatilanteet sitä vaadi.
– Meillä ei ole ykkös- tai kakkoskuskia. Meidän täytyy tarjota kummallekin samanlaiset autot ja päivitykset, ja me pystymme siihen, tallipomo Frederic Vasseur lupasi Barcelonan talvitesteissä.