Kimi Räikkönen tunnusti Imolan F1-kisan jälkeen, että Alfa Romeo olisi voinut viedä oman varikkopysähdyksensä vielä pitemmälle. Lopulta kantti petti ja juuri kahta kierrosta suomalaisen stopin jälkeen tuli odotettu turva-autotilanne.
Räikkönen toi yhdeksännellä ja hänen tallikaverinsa Antonio Giovinazzi kymmennellä sijallaan Alfa Romeolle kolme MM-pistettä. Räikkönen teki oman varikkokäyntinsä vasta 48 kierroksen jälkeen.
Taktiikka toi tiimille pistesijan, mutta enemmänkin olisi ollut tarjolla. Max Verstappenin ulosajo toi radalle turva-auton juuri kaksi kierrosta Räikkösen pysähdyksen jälkeen. Ennen stoppiaan Räikkönen oli kisassa peräti neljäntenä, joten turva-auton aikana tehty ilmainen pysähdys olisi saattanut tarjota paikan todelliseen lottovoittoon.
– Saimme lopulta pisteitä, mutten tiedä, olisiko se muuttanut kamalasti, jos olisimme pysyneet radalla, Räikkönen pohti.
– Siinä olisi säästänyt ehkä 30 sekuntia. Siinä asemassa olisi pitänyt olla vähän malttavaisempi ja katsoa, mitä tapahtuu, hän myönsi perään.
Giovinazzi ajoi renkailla vielä pidempään
Giovinazzin kohdalla Alfa Romeo noudatti puolestaan käänteistä taktiikkaa. Italialainen ponkaisi pehmeillä renkailla startissa kuusi sijaa ylöspäin ja aikaisen varikkostopin jälkeen Giovinazzi painoi maaliin peräti 53 kierroksen verran käytetyillä keskikovilla renkailla.
– Saimme joka tapauksessa pisteitä molemmilla autoilla. Emme ole vieläkään siellä, missä haluaisimme olla, mutta on se parempi kuin ei mitään, Räikkönen puntaroi.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Aika-ajot muodostuivat jälleen Alfa Romeon kompastuskiveksi. Parhaan kierroksensa ratarajojen ylittämisen takia menettänyt Räikkönen oli aika-ajojen 18:s ja Giovinazzi viimeisenä 20:s. Kisassa nähtiin kuitenkin taas komeaa taistelua emotalli Ferraria vastaan.
– Ei se ole niin huono kisassa. Pystyin roikkumaan Ferrarien mukana. He olivat vähän nopeampia, ja me olimme vähän rajoilla ajoittain. Tarvitsemme vähän lisää vauhtia, Räikkönen sanoi.