Volkswagenin dieselautojen moottorinhallintaohjelmat ovat Continentalin ja Boschin valmistamia, kertoo Automotive News Europe.
Continental toimittaa moottoria ohjaavia laitteita, polttoaineen pumppuja sekä ruiskuja myös muille autonvalmistajille. Julkaisun mukaan Continental on kertonut, ettei sen valmistaman ohjelmiston avulla ole mahdollista manipuloida päästöjä.
Volkswagen-konserni joutunee kutsumaan takaisin yhteensä 11 miljoonaa Volkswagenia, Audia, Skodaa ja Seatia jäätyään viime kuussa kiinni massiivisesta päästöhuijauksesta.
Continentalin ohjelmistoa on käytetty 1,6-litraisissa dieselautoissa. Kaksilitraisiin dieseleihin moottorinhallintaohjelman toimittanut Robert Bosch varoitti Volkswagenia jo vuonna 2007, että päästöjä manipuloiva ohjelmisto olisi laiton.
Saksalaisen Bild am Sonntag -lehden mukaan kaksilitraisten dieselautojen korjaaminen vaatii pelkän ohjelmistopäivityksen. 1,6-litraisista autoista on sen lisäksi vaihdettava ruiskuttimen suutin.
Saksalaislehden tietojen mukaan koko päästöskandaali olisi voitu välttää, mikäli konsernin dieselautoihin olisi jo tehtaalla asennettu 300 euron hintainen ureasäiliö – yhtiö kuitenkin piti kustannuksia liian kalliina.
Asiasta kertoi Suomessa ensimmäisenä Tekniikka & Talous.