Saksalaisvalmistajaa riepotellut skandaali näyttää laantumisen merkkejä, mutta vaikutukset tuntuvat vielä pitkään.
Syyskuussa Yhdysvaltain ympäristövirasto EPA ilmoitti Volkswagenin manipuloineen dieselautojensa typenoksidipäästöjä tietokoneohjelmiston avulla. Päästöjä rajoitettiin testitilanteessa, mutta normioloissa todelliset päästöt ylittivät sallitut rajat jopa 40-kertaisesti.
Volkswagenia uhattiin jopa 37 500 dollarin sakoilla jokaista sääntöjä rikkovaa autoaan kohden. Syytös koski yhteensä lähes puolta miljoonaa Volkswagen- ja Audi-merkkistä autoa, jotka oli myyty Yhdysvalloissa vuoden 2008 jälkeen.
Pian huijauksen paljastumisen jälkeen huhuttiin, että konsernin toimitusjohtaja Martin Winterkorn saisi lähteä ja tilalle astuisi Porschen Matthias Müller. Volkswagen kiisti väitteet pitäen niitä naurettavina.
Kuitenkin vielä saman viikon aikana Volkswagen ilmoitti Müllerin ottavan Winterkornin paikan konsernin pääjohtajana. Samalla viikolla autojätti ilmoitti myös ensimmäisistä skandaaliin liitetyistä irtisanomisistaan, joita tehtiin sisäisen tutkinnan tekemien löydösten perusteella.
Laajeneminen USA:sta Eurooppaan
Muutamaa päivää huijauksen paljastumisen jälkeen kävi ilmi, että autoja oli peukaloitu myös Euroopassa. Kohu ei kohdistunut enää vain Volkswagenin valmistamiin 1,6- ja 2-litraisiin autoihin vaan laajeni koskemaan myös 1,2-litraisia Volkkareita, Audeja ja Skodia. Maailmanlaajuisesti Volkswagen kertoi ongelman koskettavan noin 11 miljoonaa autoa.
– Yhtäkkiä Volkswagenista on tullut suurempi riski Saksan taloudelle kuin Kreikan velkakriisi, hollantilaisen finanssikonsernin ING:n pääekonomisti Carsten Brzeski arvioi tuoreeltaan.
Ympäristöviranomaiset niin Euroopassa kuin Yhdysvalloissa ilmoittivat testaavansa myös muiden merkkien päästöjä vastaavan varalta, mutta toistaiseksi hälyttäviä löydöksiä ei ole tehty.
Lokakuussa Volkswagen ilmoitti korjaavansa kaikki autot vuoden 2016 loppuun mennessä.
Vaikutukset Suomessa
Volkswagen-konsernin sisäisessä tutkinnassa selvisi, että Suomessa tapaus koskee 47 124 liikenteessä olevaa Volkswagen-henkilöautoa, Audia, Seatia ja Volkswagen-hyötyautoa. Lukuun sisältyy kaikkien näiden merkkien autot, jotka on varustettu tyypin EA 189 -dieselmoottorilla.
Volkswagen ilmoitti olevansa yhteydessä asiakkaisiin, joiden autoja päästökohu koskee. Lisäksi konserni loi merkkikohtaisia hakupalveluita, joilla pystyy tarkastamaan, koskeeko Volkswagen-konsernin dieselhuijaus omaa autoa.
Osia ja ohjelmistoja Volkswagenille toimittanut Bosch on ollut epäilyksen alaisena. Sen osuutta typenoksidipäästöhuijaukseen tutkitaan.
Dieselistä bensiiniin
Marraskuun alussa kävi ilmi, että Volkswagen on vähätellyt jopa 800 000 Euroopassa myydyn auton polttoaineenkulutusta ja hiilidioksidipäästöjä. Saksalaisvalmistaja teki havainnot omissa tutkimuksissaan.
Tämä huijaus onnistui siten, että testitilanteessa insinöörit muun muassa nostivat rengaspaineita yli normaaliarvojen ja lisäsivät dieseliä moottoriöljyseokseen, jotka molemmat pienensivät polttoaineenkulutusta.
Volkswagenin mukaan epäilyt hiilidioksidipäästöjen ja kulutuslukemien vääristelystä olivat kuitenkin pääosin turhia. Yhdeksän automallin ilmoitettuihin arvoihin tehdään konsernin mukaan pieniä muutoksia.
Korjaustoimenpiteet alkavat tammikuussa
Marraskuun lopulla Saksan liikennevirasto sai Volkswagenilta konkreettisen ehdotuksen huijausohjelmistolla varustettujen 1,6-litraisten dieselautojen korjaamiseksi.
Volkswagenin suunnitelma 1,6-litraisten moottoreiden korjaamiseksi koostuu kahdesta osasta. Sen lisäksi, että moottorin ohjelmisto päivitetään, konehuoneeseen asennetaan muovinen ritilä, joka tasapainottaa ilman virtausta ilmamassamittariin.
Yhdessä ohjelmistopäivityksen kanssa, Volkswagen uskoo yhden 1,6-litraisella moottorilla varustetun auton tulevan korjatuksi alle tunnissa.
1,2- ja 2,0-litraisten dieselmoottoreiden korjaamiseksi riittää Volkswagenin mukaan ohjelmistopäivitys, jonka asentaminen kestäisi alle puoli tuntia.
Suomessa asiakkaita informoidaan tammikuun alussa kirjeitse. Tässä kirjeessä kerrotaan kunkin auton korjaustoimenpiteestä ja aikataulusta.