Alkon kauppa-auto, pelastus Suomen syrjäseutujen asukkaille? Ajatus on nostalginen, mutta Päivittäistavarakaupalla on käytännöllisempikin ratkaisu, joka saattaa olla todellisuutta hyvinkin pian.
– Nettikauppa ja pakettien nouto olisivat varmaan ensisijainen ratkaisu. Alkohan on avaamassa kuluttajille sen verkkokaupan tässä kuussa käsittääkseni, Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto pohtii MTV Uutisille.
Kauppalehti kertoi tänään, että Alko olisi korvaamassa pienempiä myymälöitä alkoholia myyvillä kauppa-autoilla. Ensin oikeus alkoholin myyntiin autoista olisi luonnollisesti saatava alkoholilakiin, jota ollaan parhaillaan muuttamassa.
Lakiluonnos uudeksi alkoholilaiksi lähtee lausuntokierrokselle todennäköisesti ensi viikolla. Uudessa laissa ollaan vapauttamassa ruokakauppamyyntiin nelosoluet ja limuviinat, joissa on alkoholia korkeintaan 5,5 prosenttia. Nykyään raja menee 4,7 prosentissa. Lakimuutos on laskemassa Alkon myyntiä.
Luoto ei sulje myymäläautojen mahdollisuutta pois, mutta ei näe niissä ratkaisua Alkon myynnin parantamiseen.
– Kyllähän nämä verukkeet kuulostavat aika ihmeellisiltä. Jos halutaan kansalaisten yhdenvertaisuuden vuoksi säilyttää myymälöitä jossain päin vaikka olisivatkin hiukan tappiollisia, ei kai Alkolla ole sitten väliä, jos syrjäseudun Alko tuottaa pienen miinuksen ja kaupungin isompi liike vähän isomman plussan. Kokonaisuus ratkaisee kuitenkin, Luoto jatkaa.
PTY:n Luoto muistuttaa, etteivät myymäläautot ylipäätänsä ole kovin kannattavia. PTY:n tilastojen mukaan kauppa-autoja tai -veneitä oli Suomessa liikenteessä tämän vuoden alussa enää 14.
– Kyllähän se kertoo, että jos ne olisivat äärimmäisen kannattavia ja hyvin hoidettuja, niin kyllähän niitä silloin olisi enemmän Suomessa.
Noutopisteiden määrä kymmenkertaiseksi
Alkoholilain muutoksessa Luoto parantaisi Alkon pakettien jakeluverkostoa. Tällä hetkellä tuotteita voi tilata Alkon myymälöihin, eli Luodon arvion mukaan 100–150 toimipisteeseen.
– Ruotsissa Systembolagetilla toimituksille on 500 eri pistettä. Postilla on noin 1100 jakelupistettä, joista voi paketteja noutaa. Kannattaisiko ensin syrjäseutujen jakelua parantaakseen katsoa, minkälainen jakeluverkosto Postilla tai Matkahuollolla on pakettien toimittamisessa, niin saattaa tulla vähän edullisemmaksi kuin myymäläautojen hankkiminen, Luoto kysyy.
Sosiaali- ja terveysministeriön mukaan kauppa-autojen pitäisi olla Alkon omia. Tämä sulkee vaihtoehdoista pois sen humoristisenkin mielikuvan, että alkoholia myytäisiin kauppa-autojen "takakontista". Yhdistelmä voisi toimia etenkin kesäisin festivaaleilla, joissa on jo nähty erilaisia konttikauppoja.
Alkosta kerrotaan MTV Uutisille, että he eivät aio kommentoida asiaa enempää tällä viikolla.
S-ryhmä: Mieluummin viinit suoraan ruokakauppoihin
S-ryhmän kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu kuuli Alkon suunnitelmista MTV Uutisilta. Hänen mukaansa toimivin ratkaisu syrjäseutujen asukkaiden palvelemiseksi olisi sallia viinien myynti ruokakaupoissa.
– Monilla paikkakunnilla viimeinen myymälä on Sale. Kyllä me nähdään, että tasapuolisin ratkaisu ja paras palvelu pienille paikkakunnille saataisiin järjestettyä niin, että koko asia olisi vapaa, että voisimme myydä viinejä pienissä ja isoissa myymälöissäkin.
Alarotun mukaan kauppa-autot ovat Suomessa lähinnä kauppiaiden omistuksessa isojen ketjujen sijaan. Myös K-ryhmän viestinnästä kerrotaan MTV:lle, ettei kauppa-autoyhteistyöstä Alkon kanssa ole ollut puhetta.
Jo nykyään kauppa-autoissa myytävä olut vaatii aluehallintoviranomaisen luvan ja on Valviran valvonnassa.