Alkon myyntiin on tulossa iso lovi, kun nelosoluen ja aidon lonkeron myynti sallitaan ruokakaupoissa vuoden alussa. Alkon toimitusjohtaja Leena Laitinen uskoo MTV:n Uutisextrassa, että tämä ei kuitenkaan vaikuta Alkon myymälöiden ja työntekijöiden määrään.
Alkolla on nyt 355 myymälää ja ensi vuoden alussa tulee kolme uutta myymälää pääkaupunkiseudulle sekä yksi Tampereelle. Työntekijöitä Alkolla on noin 2400.
Jatkossa merkittävämpi osa myymälöistä voi olla kuitenkin kooltaan pienempiä. Uusi toimitusjohtaja puhuu paljon joustavuudesta, onpa kyse myymälätiloista tai työntekijöistä.
– Esimerkiksi Kuopiossa Karttulan myymälässä on 60 neliötä ja 350 tuotetta, mutta taustalla on verkkokauppamme 7000 tuotetta. Näin varmistetaan, että asiakas saa jatkossakin hyvän valikoiman, vaikka myymälä olisi kooltaan pienempi, Laitinen sanoo.
Alko ei lähde hintakilpailuun
Alko varautuu siihen, että 70–90 prosenttia oluen, siiderin ja lonkeron myynnistä voi siirtyä ruokakauppaan. Original long drinkiä on myyty 3,2 miljoonaa litraa vuodessa ja se on ollut Alkon myydyin tuote.
– Jos myynnissä tulee tällaisia muutoksia, totta kai se vaikuttaa Alkon tulokseen ja jaettavaan osinkoon, Laitinen sanoo.
Viime vuosina Alko on tulouttanut valtiolle noin 40 miljoonaa euroa vuodessa.
Taloustutkimus on arvioinut, että nelosoluen, siiderin ja lonkeron hinta voi pudota ruokakaupassa noin 40 prosentilla. Alko ei tähän voi tehtävänsä puitteissa vastata mitenkään.
– Alkon missio ei ole lisätä alkoholin myyntiä eikä kulutusta, joten hintakilpailuun emme lähde mukaan, Leena Laitinen sanoo.
Noutopisteiden määrä voi lisääntyä
Vanha laki asetti tiukat rajat Alkon noutopisteille, mutta tämä pykälä poistuu. Tämä mahdollistaa Alkolle lisätä noutopisteitä, joita nyt on 61. Päätöksiä on luvassa ensi vuoden aikana. Sen sijaan kauppa-autoja, joista kohistiin vielä reilu vuosi sitten, Alkolla ei ole tällä hetkellä suunnitelmissa.
Iso asia Alkolle on myös se, onko alkoholin etämyynti sallittua vai kiellettyä. Hallituksen asettama työryhmä hakee tähän ratkaisua lähikuukausina. Hallituspuolueissa löytyy vahvaa tahtoa, että etämyynti kielletään.
– Tämä pykälä on ollut epäselvä. Siihen liittyy vastuullisuuskysymyksiä, kuinka näitä tuotteita luovutetaan ja myös verokysymyksiä. Verottajan arvion mukaan noin 95 prosentissa etämyyntituotteissa jää vero maksamatta.
– Hyvä, että eduskuntapuolueet haluavat selvittää etämyynnin tulevaisuuden, Laitinen sanoo.
Katso myös Uutisextra MTV3-kanavalla kello 19.