Alkon toimitusjohtaja Hille Korhonen arvostelee kaupan kaavailemaa nelosoluen hinnan laskua, jos laki sallisi vahvojen oluiden myynnin ruokakaupoissa.
MTV Uutisexrtassa Korhonen pitää 40 prosentin alennuspuheita merkkinä siitä, että kauppa aikoo myydä nelosolutta kuluja halvemmalla
– Selkeästi tässä lähdetään siitä, että nelosolut olisi sisäänheittotuote, mikä ei ole vastuullista alkoholipolitiikkaa, sanoo Korhonen.
Korhosen mukaan niin raju hinnan alennus tarkoittaisi, että olutta myytäisiin halvemmalla kuin mitä sen tuottaminen, kuljettaminen ja jakelu maksaa.
– Jos otetaan 40 prosentin hinnanlasku, niin tölkki nelosolutta maksasi 90 ja siitä 80 senttiä olisi veroja. Eli sillä erotuksella, kymmenellä sentillä, pitäisi sitten kattaa tuotannon, jakelun ja kaupan kustannukset.
Korhonen painottaa, että Alkon hnnoissa ovat mukana kaikki kustannukset, verot ja lisäksi keskimäärin 17 prosentin kate.
Jos vahvojen oluiden ja siiderien myynti siirtyy uuden alkoholilain myötä kauppoihin, Alko menettää myyntiä 100 miljoonaa euroa.
– Totta kai se on iso luku, mutta me emme ole niinkään huolissamme oman myynnin laskusta, vaan enemmänkin kokonaiskulutuksen kasvusta.
Verkkokauppa jo Alkon isoin ”myymälä”
Isoimmat muutokset Alkon sisällä koskevat omia myymälöitä. Yhtiö on aloittanut yt-neuvottelut, joiden tavoitteena on vähentää esimiehiä siten, että yksi esimies vastaisi useammasta kuin yhdestä myymälästä.
Toinen muutos käynnistyi marraskuussa, kun Alko avasi oman verkkokaupan.
– Meillä on nyt yli 5000 tuotteen valikoima ja tavoitteena on tuplata se muutamassa vuodessa.
– Keskimääräinen ostoskori on hyvin viinipainotteinen eli kuluttajat hakevat erikoistuotteita ja laajempaa valikoimaa.
Tähän astihan viinein harrastajat ovat tilanneet juomia muista nettikaupoista, mutta lausuntokierroksella olevan lakiesityksen mukaan sitä ei enää sallittaisi.
Joulukuussa Alkon verkkokaupassa tehtiin enemmän ostoksia kuin myynniltään suurimmassa kivijalkamyymälässä Espoon Sellossa.