Allegro-junan liikennöinnin keskeytys toi lappeenrantalaiselle Jukalle töitä: "Matkustajamäärät lisääntyvät ainakin puolella"

Lappeenrantalaisen kuljetusyrittäjän puhelin alkoi soida tiuhaan tahtiin, kun valtio päätti keskeyttää Pietarin ja Suomen välillä kulkevan Allegro-junan liikenteen.

VR:n Helsingin ja Pietarin väliä kulkevien Allegro-junien liikennöinti päättyy tänään sunnuntaina. MTV Uutiset Live on vastassa, kun toistaiseksi viimeinen juna Pietarista saapuu Helsinkiin kello 19.

Valtio-omistaja on edellyttänyt, että kaikki valtio-omisteiset yhtiöt noudattavat tarkoin Venäjän Ukrainan hyökkäystä seuranneita pakotteita.

Lappeenrantalaisen HH-Kuriirin toimitusjohtaja Jukka Jyrkisen mukaan tieto junaliikenteen lopettamisesta pani puhelimet soimaan.

– Ilmoituksen jälkeen puhelimet ovat laulaneet ja sähköposti täyttynyt tiedusteluista siitä, milloin olisi suuntaan ja toiseen mahdollista päästä. Matkustajamäärät lisääntyvät varmaan ainakin puolella tämänhetkisestä, Jyrkinen kertoo.

HH-kuriirit matkaa rajan yli kolmena päivänä viikossa

HH-Kuriiri on harjoittanut kuriiri- ja postipalveluita Venäjälle yli kolmen vuosikymmenen ajan. Postin lisäksi Jyrkinen kuljettaa myös matkustajia.

Tällä hetkellä Jyrkinen kulkee rajan yli kolmena päivänä viikossa postisopimusten puitteissa. Kyytiin on kuitenkin tulossa selvästi enemmän matkustajia eikä tiiviimpi liikennöinti ole poissuljettua, mikäli tilanne sitä vaatii.

– Muut kuin Suomen ja Venäjän kansalaiset eivät päässeet matkustamaan Allegrolla ollenkaan, joten heitä olen nyt tuonut ja vienyt rajan yli enemmän. Tähän päälle tulee junaliikenteen lakkautuessa vielä suomalaiset ja venäläiset.

Vaihtoehdot vähissä Venäjältä ulos

Jyrkisen mukaan kysyntää on molempiin suuntiin. Muun muassa Etelä-Karjalan alueella asuu paljon kaksoiskansalaisia ja oleskeluluvalla Suomessa asuvia venäläisiä, joilla on oikeus palata kotimaahansa.

Suomalaisille ja muiden maiden kansalaisille kulkumahdollisuudet Venäjälle ovat rajatummat, sillä maarajan ylittäminen vaatii passin ja viisumin lisäksi myös tarkemman, esimerkiksi perhesuhteisiin perustuvan syyn.

– Allegrolla näin ei ollut, joten tämä on tullut yllätyksenä joillekin matkustajille, Jyrkinen kertoo.

– Kolmannen maan kansalaisilla on mahdollisuus päästä transit-matkustajina omiin kotimaihinsa esimerkiksi Helsinki-Vantaan kautta. Vaihtoehdot Venäjältä sen sijaan ovat hyvin vähäiset ja toisaalta myös kalliit, kun lennot kulkevat enää vain muutamiin maihin, kuten Turkkiin.

Pandemia-aikana tietyt rajoitteet ovat edelleen voimassa, joten Venäjän suuntaan kaikilta paitsi Venäjän kansalaisilta vaaditaan tällä hetkellä myös alle 48 tunnin sisällä saatu negatiivinen PCR-koronatestitulos.

Paluu pandemia-ajan alkupisteeseen

Jyrkisen tilataksi alkoi täyttyä ihmisistä pandemian alussa maaliskuussa 2020.

Korona-aikana HH-Kuriiri ajoi maiden välillä juhannukseen asti jokaisena arkipäivänä Venäjän Lappeenrannan-konsulaatin ja Suomen Pietarin-pääkonsulaatin toiveesta.

– Kun pandemia alkoi kaksi vuotta sitten, olimme melkein ainoita, jotka pääsivät rajan yli. Sen jälkeen liikenne laajentui pikkuhiljaa lentoliikenteeseen, reittibusseihin ja lopulta Allegroon, Jyrkinen kertoo.

– Nyt palataan niin sanotusti alkupisteeseen, koska lentoliikenne on poikki ja nyt on junakin.

”Pandemian alussa veturi oli ihmisten auttaminen”

Viime kesänä Jyrkisellä oli käytössään 17 matkustajapaikan minibussi. Allegro ei vielä liikennöinyt ja kesäaika lisäsi kysyntää.

– Jää nähtäväksi, onko sellaisen aika taas, mikäli matkustajamäärä kehittyy merkittävästi, vai tehdäänkö niin, että tiivistetään taas liikennöintiä tilataksilla, Jyrkinen toteaa.

– Pandemian alussa veturi oli ihmisten auttaminen, nyt se on ollut postiliikenne. Suurten kansainvälisten toimijoiden postinvienti on perustunut lentorahtiin, joten nyt DHL, UPS ja TNT kuljettavat postia meille ja me viemme sitä rajan yli pääasiassa yritysasiakkaille.

Matkustajaliikenteessä kilpailu on vähentymässä, mutta Jyrkisellä ei ole aikomusta korottaa hintoja.

– Meidän hintamme eivät nouse. Olemme auttaneet ihmisten liikkumista solidaarisuudesta ja meillä pysyvät samat taksat kuin ennen pandemiaakin.

Lue myös:

    Uusimmat