Ympäristöjärjestö Greenpeacen ja ilmastoliike Elokapinan aktivistit ovat pysäyttäneet venäläisen hiilijunan, joka oli matkalla Koverharin satamaan Hangossa. Länsi-Uudenmaan poliisin mukaan juna seisoo edelleen paikoillaan.
– Paikalla on hieman alle 40 mielenosoittajaa. Osa heistä on kahlinnut itsensä kiinni junakiskoihin. Keskustelu poliisin ja mielenosoittajien välillä jatkuu, poliisi tviittasi.
Uusimman päivityksen mukaan tilanne on rauhallinen ja poliisi jatkaa keskustelua mielenosoittajien edustajien kanssa. Poliisin tavoitteena neuvotteluissa on junaraiteen vapauttaminen.
– Tapahtumista on kirjattu rikosilmoitus liikenteen häirinnästä. Rikosnimikkeet voivat täsmentyä esitutkinnan aikana.
Greenpeacen ja Elokapinan mukaan kyse on rauhanomaisesta mielenosoituksesta. Osa aktivisteista on kiivennyt hiilijunan vaunujen päälle.
Mielenosoittajat vaativat, että Suomi lopettaa välittömästi venäläisen hiilen läpikulkuliikenteen ja irtautuu aiottua nopeammin Venäjän fossiilienergiasta.
Koverharin satamasta ei kommentoitu tapahtumia STT:lle.
Elokapinan ja Greenpeacen tiedotteissa kerrotaan, että järjestöjen aktivistit estivät venäläistä hiiltä Hankoon kuljettavan tavarajunan pääsyn perille.
– Ensimmäisen aktivistiryhmän suljettua Koverharin satamaan vievät raiteet, satamaa lähestynyt hiilijuna joutui pysähtymään noin 50 metrin päähän Koverharin sataman porteista. Junan pysähdyttyä toinen ryhmä aktivisteja kiipesi noin kello 14.15 junan vaunujen kyytiin, ja kolmas ryhmä asettui raiteille junan eteen estäen junan uudelleen liikkeelle lähtemisen, tiedotteessa kerrotaan mielenilmauksen kulusta.
– Kolmannen ryhmän elokapinalliset ovat lukittautunut kiinni toisiinsa ja raiteisiin. Satamaan vievällä rataosuudella ei ole matkustajaliikennettä.
Järjestöjen mukaan Suomen läpi kuljetetaan päivittäin venäläistä kivihiiltä junalasteittain. Kivihiili on peräisin yli neljäntuhannen kilometrin päästä Siperian Novosibirskistä.
– Hiili jatkaa matkaansa Hangon Koverharin ja Porin Tahkoluodon satamien kautta maailmalle, jossa sitä käytetään teräksen valmistukseen. Kyseistä hiiltä tuottavan Sibanthraciten omistaja oligarkki Albert Avdolyan tekee bisnestä myös Venäjän armeijan asevarustaja Rostecin kanssa, sanotaan tiedotteessa.
Lue lisäksi: Venäjän energiasta luopuminen nostaisi Suomessa energian hintaa ja voisi johtaa polttoaineiden säännöstelyyn – "Rajoituksia voi tulla autoiluunkin"
Aktivistien mukaan Suomi käytännössä tukee taloudellisesti Venäjän hyökkäyssotaa sallimalla venäläisen hiilen ja öljyn läpikulkuliikenteen.
– Venäjän hyökkäyssota tuo karmealla tavalla esiin sodan ja ympäristötuhon kohtalonyhteyden. Jos haluamme lopettaa sodat on meidän lopetettava myös korkean energiankäytön kulttuuri ja elämäntapa, kommentoi tiedotteessa Hangon mielenosoituksessa mukana oleva Elokapina-aktivisti ja Helsingin yliopiston filosofian professori Thomas Wallgren.
– Meidän pitää välittömästi lopettaa fossiilienergian tuonti ja läpivienti Venäjältä sekä vähentää energian kulutusta. Nyt on pakko sopeutua. Ukrainalaisten hädän ja kiihtyvän ilmastokriisin takia emme voi asettaa luopumisen ehdoksi sitä, että löydämme ensin jostain muualta korvaavan määrä fossiilisia, aktivistiryhmään kuuluva Leo Castrén sanoo tiedotteessa.
VR: "Volyymit ovat nyt alle puolet siitä, mitä ne olivat ennen Venäjän hyökkäyssotaa"
VR Groupin hallitus teki huhtikuun alussa päätöksen idän tavaraliikenteen "hallitusta" pysäyttämisestä. Päätöksen myötä tavaraliikennettä hoitava VR Transpoint laatii suunnitelman liikenteen alasajamiseksi.
Liikenteen alasajossa huomioidaan VR:n mukaan Suomen huoltovarmuuden tarpeet.
EU:n pakotteet eivät toistaiseksi estä rautatieliikennettä EU:n ja Venäjän välillä.
– VR:n kotimaisten asiakkaiden kanssa tekemien tavaraliikennesopimusten purkaminen tulee siten hoitaa sopimuksissa määritellyllä ja asiakkaiden kanssa neuvoteltavalla tavalla, VR Groupin tiedotteessa sanotaan.
Lue myös: VR luopuu Venäjän tavaraliikenteestä – alasajo kestää kuitenkin kuukausia: "Pitkä ja vaikea prosessi"
VR kertoi tavoittelevansa liikenteen mahdollisimman nopeaa alasajoa, mutta arvio on, että prosessiin kuluu useita kuukausia.
– Yhtiössä on sodan alusta alkaen työstetty kokonaisarviota sidosryhmät ja huoltovarmuus huomioiden. Työ on nyt saatu näiltä osin päätökseen. Päätöksen valmistelu on ollut valitettavan pitkä ja vaikea prosessi, sanoi VR Groupin vt. toimitusjohtaja Topi Simola tiedotteessa.
Myös VR Groupin hallituksen puheenjohtaja Kjell Forsén korosti sitä, että liikenteen alasajo ei ole yksinkertaista.
– Alasajoa on suunniteltu pitkän aikaa. Se on juridisesti vaikeata. VR:llä on myös asiakassitoumuksia, joita on kunnioitettava. Lisäksi se on Suomen huoltovarmuuden kannalta tärkeätä. Ei ole muuta reittiä kuin ajaa se hallitusti alas. VR on lähestynyt tätä eettiseltä näkökannalta, Forsén sanoi MTV Uutisille.
Liikenteen alasajo toteutetaan askel kerrallaan.
– Toteutus käynnistetään välittömästi ja volyymit laskevat jo. Volyymit ovat nyt alle puolet siitä, mitä ne olivat ennen Venäjän hyökkäyssotaa. Uusien EU-pakotteiden myötä, missä esimerkiksi hiili- ja kemikaalikuljetukset loppuvat, niin entisestään volyymi laskee, Forsén sanoo.
Lue lisää: EU-maat yrittävät rimpuilla irti Venäjän napanuorasta – silti venäläisenergiaa on ostettu sodan puhkeamisen jälkeen jo 20 miljardilla eurolla
VR Transpointin palvelut painottuvat vientiteollisuuden tuote- ja raaka-ainekuljetuksiin. VR Transpointin rautatiekuljetusten volyymit vuonna 2021 oli noin 37 miljoonaa tonnia. Suomen ja Venäjän välinen rahti on noin kolmannes kokonaistonneista.
Rahtiliikenne keskeytettiin aiemmin 27. maaliskuuta Venäjän rautateihin (RZD) kohdistuvien Iso-Britannian pakotteiden vuoksi.
VR Group perui päätöksen kuitenkin sen jälkeen, kun yhtiö oli saanut Iso-Britannian viranomaisilta tarkennuksen siitä, etteivät pakotteet kuitenkaan koske VR-konsernin sopimuksia.
Näin VR Transpointin idän tavaraliikenne käynnistyi uudelleen keskiviikkona 30. maaliskuuta ja nyt se ajetaan vähitellen taas alas.
Allegro-junaliikenne keskeytettiin maanantaista 28. maaliskuuta alkaen toistaiseksi.