Heinolassa sattui 19. huhtikuuta vuonna 1999 vakava linja-autoturma, jonka yksityiskohdat tuovat väkisinkin mieleen perjantaina Kuopiossa järkyttäneen bussiturman.
Myös Heinolassa bussi ajoi vaarallisen kovaa moottoritien ramppiin ja syöksyi siitä rotkoon. Pudotusta oli kaikkiaan 8,7 metriä.
VIDEO:
19 vuoden takaisessa Heinolan bussiturmassa yhtäläisyyksiä Kuopion onnettomuuteen
Pudotuksen jälkeen auton nokka iskeytyi maahan, mutta auto pysyi tästä huolimatta pyörillään jatkaen matkaansa tienpohjaa pitkin noin 20 metriä jääden lopulta kiinni hiekkakasaan.
Lahdesta Valamon luostariin Heinävedelle pyhiinvaellusmatkalle olleessa bussissa oli yhteensä 39 matkustajaa, joista kolme sai heti surmansa. Muutaman päivää myöhemmin vammoihinsa menehtyi vielä yksi matkustaja. Lisäksi yli 30 ihmistä sai tapauksesta vammoja. Myös autonkuljettaja vahingoittui turmassa.
Myös Kuopiossa linja-auto syöksyi lähes kymmenen metrin matkan sillalta alas junaraiteille. Perjantaina sattuneessa onnettomuudessa kuoli neljä linja-autolla matkustanutta ihmistä. Lisäksi parikymmentä ihmistä loukkaantui.
Kuljettajat syyttäneet jarruja
Heinolan bussiturma johtui onnettomuustutkintakeskuksen mukaan linja-auton vaarallisen kovasta nopeudesta. Linja-auto tuli rampin loppuosan mutkaan vähintään 55 kilometrin tuntivauhdilla. Mutkaan tultuaan auto alkoi kallistua oikealla. Kuljettajalle ei tässä vaiheessa ollut enää aikaa oikaista autoa.
Vaikka Kuopion bussiturmatutkinta on vielä alkutekijöissä, jo nyt on kerrottu linja-auton vauhdin olleen risteysalueeseen nähden vaarallisen kova.
Heinolassa linja-autoa kuljettanut mies kertoi aikanaan auton jarrujen pettäneen. Tutkimuksissa jarruista ei kuitenkaan löydetty teknistä vikaa. Myöskään auton ajopiirturikiekkoa tutkittaessa ei vaikuttanut siltä, että jarruja olisi käytetty. Onnettomuustutkinnassa ei kuitenkaan löydetty todisteita siitä, että kuljettaja olisi valehdellut jarrujen pettämisestä.
Myös Kuopion turmabussin kuljettaja on sanonut turman jälkeen, että auton jarruissa oli ilmennyt vikaa. Onnettomuustutkintakeskus on kuitenkin sulkenut tämän mahdollisuuden pois.
Tilausajossa keski-ikäiset miehet ratissa
Heinolan turmabussin kuljettaja oli keski-ikäinen mies, jolla oli onnettomuustutkintakeskuksen mukaan heikko kokemus linja-auton kuljettamisesta. Mies oli ollut poissa työstään viimeiset 15 vuotta.
Kuopion turmabussin ratin takana istui niinikään keski-ikäinen mies. Hän ei ollut vakituisessa työsuhteessa linja-autoyhtiöön. Yhtiön toimitusjohtajan mukaan miehellä oli kuitenkin viiden vuoden kokemus linja-auton kuljettamisesta.
Sekä Heinolassa että Kuopiossa linja-autot olivat tilausajossa.
Heinolan bussiturman kuljettaja tuomittiin sakkorangaistukseen liikenteen vaarantamisesta ja kolmesta kuolemantuottamuksesta.
Kuopion bussiturmaa tutkitaan puolestaan tässä vaiheessa törkeänä liikenneturvallisuuden vaarantamisena ja neljänä kuolemantuottamuksena.
Katso alla olevalta videolta, miten Kuopion turmabussi nostetaan junaraiteilta.
0:29