Kuopion bussiturman kuljettaja astuu tänään oikeuden eteen Pohjois-Savon käräjäoikeudessa kuulemaan syytteet useista törkeistä rikoksesta. MTV Uutiset seuraa paikan päällä oikeudenkäyntiä.
Tänään oikeudessa luetaan syytteet ja keskiviikkona kuljettajaa itseään kuullaan. Huomenna ja ylihuomenna ääneen pääsevät turma-autossa matkustaneet ja loukkaantuneet ihmiset.
Elokuussa 2018 tapahtunut turma vaati neljän ihmisen hengen ja noin 20 ihmistä loukkaantui.
Vuonna 1951 syntynyttä linja-autonkuljettajaa syytetään 13 törkeästä vammantuottamuksesta, neljästä törkeästä kuolemantuottamuksesta ja törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.
Syyttäjä vaatii kuljettajalle vankeusrangaistusta. Syyttäjä kommentoi aiemmin MTV Uutisille, että koska rikosnimikkeet ovat niin vakavat, pelkät sakot eivät riitä rangaistukseksi.
Lue myös: Tällä tavalla Kuopion turmabussi ajoi rampille – Otkes julkaisi videon koeajosta
Neljä kuoli ja 20 loukkaantui: Kuopion turmabussin kuljettajaa syytetään 18 törkeästä rikoksesta – "Sakoilla ei selviä"
Bussi putosi junaraiteille
Tuhoisa turma tapahtui, kun linja-auto poistui Kuopiossa moottoritieltä liittymästä, törmäsi viiteen henkilöautoon ja putosi sillalta junaradalle. Bussi oli tullut liittymään huomattavasti kovempaa vauhtia kuin risteysalueella tulisi ajaa.
Linja-auto putosi turmassa noin 7–10 metrin matkan kyljelleen.
Bussi oli tilausajossa, ja sen matkustajat olivat tulossa Kalixista Pohjois-Ruotsista Kuopioon hotelli Rauhalahteen. Matkustajat olivat syntyneet 1940- ja 1950-luvuilla.
Onnettomuudessa kuolleista neljästä bussimatkustajasta kaksi oli Ruotsin kansalaisia, yksi Suomen kansalainen ja yksi molempien maiden kansalainen.
Lue myös: Kuopion bussiturmalla useita syitä – kokemattomalla kuljettajalla pitkäaikaissairaus
Turman taustalla useita syitä
Kuopion bussiturman taustalla oli useita syitä, arvioi Onnettomuustutkintakeskus (Otkes) aiemmin julkaisemassa raportissaan.
Bussin kuljettajalla oli pitkäaikaissairaus, minkä lisäksi hänellä oli vain vähän kokemusta onnettomuusajoneuvosta.
Lisäksi turmaristeyksen ramppi oli varsin lyhyt eikä siinä ollut muita hidastamiseen ohjaavia merkkejä kuin lähellä risteystä ollut taajamamerkki. Lisäksi moottoritien ja rampin välissä oleva puusto rajoitti näkemää risteykseen.
Katso videolta, missä kohdassa Kuopion linja-auto-onnettomuus tapahtui.
0:40