Pääkuvassa tyylinäyte älypuhelinmarkkinoiden kovalta kasvajalta OPPOlta: R9-puhelimen design muistuttaa huomattavasti Applen iPhonea.
Maailmanlaajuisesti älypuhelinten toimitukset markkinoille junnasivat nyt huhti-kesäkuussa eli vuoden 2016 toisella vuosineljänneksellä käytännössä paikallaan verrattuna viime vuoden huhti-kesäkuuhun. Tutkimusyhtiö IDC:n mukaan tänä vuonna toisella neljänneksellä toimitettiin 343,3 miljoonaa älypuhelinta, 0,9 miljoonaa puhelinta eli vaivaiset 0,3 prosenttia vuotta aiempaa enemmän. Tammi-maaliskuun 333,1 miljoonasta toimitetusta älypuhelimesta nähtiin nyt 3,1 prosentin kausiluonteinen kasvu.
IDC näkee suurina markkinatrendeinä älypuhelinten keskihinnan laskun,ja sen osana huippuluokan lippulaivatyyppisten puhelinten tuonnin alaspäin keskihintaluokkaan, sekä kiinalaisvalmistajien onnistuneen laajentumisen myös lähialueilleen Aasiassa.
Top 5 -älypuhelinmerkeistä ainoastaan Applen toimitukset kutistuivat viime vuoteen nähden pudoten 15 prosentilla 40,4 miljoonaan iPhoneen. Apple kärsii vertailussa osittain iPhone 6:n vahvasta myynnistä vuotta aiemmin nyt kovina vertailulukuina. iPhone 6 -mallit vetivät uuteen puhelimeen vaihtoja eteenpäin sekä avasi merkittävästi patoutunutta kysyntää suurempien näyttöjensä voimalla. iPhone 6s:t eivät ole enää saaneet aikaan vastaavaa innostusta ja kuluttajat odottavat jo seuraavia uusia iPhoneja, ja kuten tulosjulkistus kertoi, Applelle erityisesti sen Kiinan myynnin tyrehtyminen on ollut suuri takaisku.
Samsung jatkoi edelleen selvänä markkinajohtajana: sen 22,4 prosentin osuus älypuhelintoimituksista oli IDC:n mukaan lähes tuplasti markkinakakkoseen Appleen nähden 77 miljoonan älypuhelimen toimituksilla, joissa oli kasvua 5,5 prosenttia. Galaxy S7 on ollut Samsungille menestys.
Suomessa hurjassa nosteessa viimeisen vajaan parin vuoden aikana olleen Huawein kasvuvauhti maailmanlaajuisesti on hidastunut: toimitukset toisella neljänneksellä kasvoivat enää 8,4 prosentilla eli vain hieman reilusti suurempaa Samsungia nopeammin yltäen 32,1 miljoonaan älypuhelimeen ja 9,4 prosentin markkinaosuuteen.
Nelos- ja viitossijoilta IDC:n tilastossa löytyvät hurjalla kasvuvauhdilla OPPO ja vivo, jotka kasvattivat toimituksiaan yhä 136,6 ja 80,2 prosentilla. Kaksikko on tällaisella kasvuvauhdilla pian hätyyttelemässä jo Huawein kolmostilaa.
Erityisen mielenkiintoiseksi tilanteen tekee kuitenkin lisäksi se, että OPPOn ja vivon takana on sama yhtiö, kiinalainen BBK Electronics. Syystä tai toisesta IDC kuitenkin laskee ne eri yhtiöiksi tilastoissaan, vaikka esimerkiksi Huawein alle lukeutuu myös sen Honor-brändi. Yhteenlaskettuna OPPO ja vivo olisivat jo nyt Huaweita merkittävästi suurempia ja aivan Applen kintereillä 39 miljoonan älypuhelimen toimituksillaan toisella neljänneksellä.
BBK:n talliin lukeutuu kotimarkkinoillaan Kiinassa erityisen vahvojen OPPOn ja vivon lisäksi vielä täällä huomattavasti tunnetumpi OnePlus.