Useiden tulosjulkistusten jälkeen tutkimusyhtiöt ovat julkaisseet tilastojaan toisen vuosineljänneksen eli huhti-kesäkuun maailmanlaajuisista älypuhelintoimituksista. Luvuista nousee tällä kerralla esiin ennen kaikkea kolmea pointtia: Samsungin lasku, Huawein ja Xiaomin nousu ja suomalaisittain kiinnostava Nokia-puhelinten menestys.
Huawei toimitti huhti-kesäkuussa markkinoille 54,2 miljoonaa älypuhelinta, 40,9 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin. Näin se nosti markkinaosuuttaan vauhdilla markkinoilla, joiden tutkimusyhtiöt arvioineet kokonaisuutena kappalemääräisesti pienentyneen noin 2 prosentilla.
Johtuen eroista kokonaismarkkinan arvioidussa koossa, eri tutkimusyhtiöiden luvuissa markkinaosuudet ovat myös hieman erilaisia. Tutkimusyhtiö IDC arvioi koko maailman älypuhelintoimituksiksi huhti-kesäkuussa 342 miljoonaa älypuhelinta, mikä tarkoitti Huaweille 15,8 prosentin markkinaosuutta, Counterpoint Research puolestaan 360 miljoonaa älypuhelinta, jolla Huawein osuus jää tasan 15,0 prosenttiin.
Huawei on markkinajohtaja kotona Kiinassa 27 prosentin osuudellaan ja 21 prosentin kasvullaan siellä, minkä lisäksi Huawei kasvatti 71 prosentilla Kiinan ulkopuolisia toimituksia – 75 prosentilla Euroopassa, 67 prosentilla Lähi-idässä ja Afrikassa sekä 188 prosentilla Intiassa. Huawein lukuihin on laskettu mukaan sen omistama Honor.
”Yhdistelmä markkinoiden kypsymistä, kasvanutta älypuhelinten yleisyyttä ja nousevia keskihintoja jatkaa kokonaismarkkinan kasvun painamista”, kommentoi IDC:n tutkimuspäällikkö Anthony Scarsella.
Kappalemääräisesti mitattuna Huawei ohitti toimituksissa toisella neljänneksellä selvästi Applen, jonka iPhone-toimitukset ylsivät vain vajaan prosentin kasvulla 41,3 miljoonaan. Apple julkaisi tuloksensa eilisiltana Suomen aikaa, ja kertoi iPhonen keskimääräisen myyntihinnan nousseen 20 prosentilla.
Applen iPhone-myynti on valmistajista selvästi syklisintä, joten loppuvuodesta Apple puolestaan ohittanee jälleen Huawein kappalemäärilläkin mitattuna.
Samsungin älypuhelintoimitusten IDC ja Counterpoint arvioivat kummatkin laskeneet yli 10 prosentilla vuotta aiemmasta huhti-kesäkuussa noin 71,5 miljoonaan älypuhelimeen. Samsung menetti pari prosenttiyksikköä markkinaosuudestaan, vaikka säilyikin edelleen selvänä kappalemääräisenä markkinajohtajana. Keväällä lanseerattujen Galaxy S9 -huippupuhelinten myynti on jäänyt pettymykseksi, minkä lisäksi kiinalaisvalmistajat ovat vieneet Samsungilta osuuksia.
Huawein ohella vauhdikkaasti on kasvanut Xiaomi, jonka toimitusten arvioidaan kasvaneen 43-49 prosenttia vuotta aiemmasta jo 32-33 miljoonaan älypuhelimeen ja lähes 10 prosentin markkinaosuuteen.
Counterpoint Researchin mukaan Nokia-älypuhelimia kehittävän ja myyvän suomalaisen HMD Globalin älypuhelintoimitukset kasvoivat huhti-kesäkuussa 782 prosenttia viime vuoden 0,5 miljoonasta 4,5 miljoonaan. Vuosi sitten HMD oli vasta aloittelemassa älypuhelintoimituksia. Kasvuluku ei näin ole kovin merkitysekäs, sen sijaan tärkeämpää on Nokian nousu älypuhelimissa huhti-kesäkuussa 9. suurimmaksi brändiksi.
Jotta HMD Nokia-puhelimillaan nousee sijoituksissa ylöspäin, tarvitaan jatkossakin suuria muutoksia, sillä edellä seuraavina olevat LG ja Lenovo, sisältäen Motorolan, toimittivat toimitustensa laskusta huolimatta yhä tuplasti HMD:tä enemmän älypuhelimia.