Yhdysvalloista tuttu joulusesongin avauspäivä black friday eli musta perjantai on rantautunut jo Britanniaan. Nyt on merkkejä ilmiön rantautumisesta myös Suomeen.
Yhdysvalloissa kiitospäivän jälkeinen perjantai aloittaa tänään jouluostoskauden. Black Friday eli musta perjantai on monilla amerikkalaisilla vapaapäivä, ja kauppa pyrkii houkuttelemaan kuluttajat ostoksille.
Myös Britanniassa suurin osa vähittäiskaupoista osallistuu mustaan perjantaihin kampanjoin.
Musta perjantai näyttää rantautuvan vähitellen myös Suomeen, sillä jotkut liikkeet ovat alkaneet mainostaa "mustaa perjantaita" alennusmyyntipäivänä myös meillä. Näin tekevät muun muassa Gigantti, XXL Sports, Anttila, Expert sekä Cdon.com.
Yhdysvalloissa perinteeseen kuuluu, että kauppaketjut avaavat oviaan jo torstain puolella tai puolilta öin, ja tarjoukset synnyttävät kauppoihin kovia ryntäyksiä. Viime vuosina verkkokauppa on kuitenkin kasvattanut osuuttaan myynnistä ripeään tahtiin, ja pahimpien ryntäysten uskotaan olevan ohi.
Mustan perjantain kaupan vilkkaudesta etsitään merkkejä siitä, millainen joulumyynnistä tulee ja luottavatko kuluttajat talouteen.
Yhdysvalloissa joulusesonki on kaupoille elintärkeä, sillä ne tekevät silloin jopa yli kolmanneksen vuosimyynnistään. Tänä vuonna kauppojen ennusteet ovat ennen jouluostoskauden alkua olleet hyvin varovaisia, vaikka työllisyystilanne maassa onkin parantunut.
Viikonlopun jälkeinen päivä on ristitty kyber-maanantaiksi, joka on vuoden vilkkain verkko-ostospäivä. Tänä vuonna iso kauppaketju Walmart aikoo tuoda kyber-maanantain tarjoukset kuluttajien saataville jo sunnuntaina.