Amerikkalaislehti Wall Street Journalin mukaan Etiopian helmikuisen tuhoisan lentoturman syy voi olla sama kuin Indonesiassa viime syksynä sattuneen onnettomuuden. Lehti on saanut uutta tietoa kolme viikkoa sitten pudonneen koneen viimeisistä hetkistä. Asiasta kertoo Suomessa muun muassa Helsingin Sanomat.
Onnettomuus sattui noin kolme viikkoa sitten, kun Ethiopian Airlines -yhtiön Boeing 737 Max 8 -kone putosi pian nousun jälkeen vajaan 50 kilometrin päässä lähtöpaikaltaan Addis Abeban lentokentältä. Onnettomuudessa kuolivat kaikki koneessa olleet 157 ihmistä. Kone oli matkalla Kenian Nairobiin.
Helikoptereilla vaikeuksia löytää pirstoutunutta hylkyä
Wall Street Journal on saanut käyttöönsä Etiopian turmakoneen ohjaamon keskusteluita sekä muita tietoja nimettömin pysyviltä tutkintalähteiltä.
Koneen ohjaamossa olivat kapteeni ja perämies. Ohjaamon keskusteleuista ilmenee, että kolme minuuttia lähtönsä jälkeen eli 08.40 kone alkoi sukeltaa kohti maata. Perämies ilmoitti ongelmista lennonjohtoon ja kapteeni yritti saada konetta nousemaan. ”Vedä ylös!, Vedä ylös!” huusi toinen lentäjä toiselle. Pian tämän jälkeen radioyhteys koneeseen katkesi. Kone putosi maahan kello 08.44.
Etiopian ilmavoimien helikoptereilla oli aluksi vaikeuksia löytää konetta, sillä se oli maahan iskeytyessään hajonnut niin pieniin paloihin ja palat porautuneet syvälle maahan.
Turmassa on monia yhtäläisyyksiä Indonesiassa lokakuun lopussa tapahtuneeseen turmaan. Tuolloin Lion Air -yhtiön samanlainen Max 8 -kone putosi mereen pian nousun jälkeen. Kaikki koneessa olleet kuolivat.
Boeing julkaisi päivityksen
Etiopian onnettomuuden syytä ei tiedetä varmuudella ja tutkimukset jatkuvat. Monien maiden ilmailuviranomaiset ovat kuitenkin määränneet Boeing 737 Max -koneet väliaikaiseen lentokieltoon vakavien turmien takia. Molemmissa tapauksissa onnettomuuden aiheuttajaksi on epäilty korkeusohjausjärjestelmää eli MCAS:ia.
Aiemmin tällä viikolla Boeing ilmoitti saaneensa valmiiksi päivitykset Max-koneiden MCAS-järjestelmään. Viranomaisten pitää vielä hyväksyä MCAS:iin tehdyt muutokset, ennen kuin Max-koneiden lentokielto voidaan purkaa.