Yhdysvaltalainen lentokonevalmistaja Boeing kertoo viimeistelevänsä parhaillaan turmakonetyypin ohjelmistopäivitystä ja lentäjien koulutusta järjestelmän käyttöön.
Boeingin 737 Max 8 -konemallissa on epäilty järjestelmävikaa sen jälkeen, kun kaksi mallin konetta on syöksynyt maahan tuhoisin seurauksin.
Etiopian liikenneministeri sanoi sunnuntaina, että Etiopian turmakoneen mustasta laatikosta saadut tiedot viittaavat yhtäläisyyksiin viime viikon sunnuntain lento-onnettomuuden ja lokakuussa Indonesiassa tapahtuneen turman välillä. Yhtäläisyyksiä tutkitaan tarkemmin onnettomuustutkinnan aikana, ministeri jatkoi menemättä yksityiskohtiin.
Etiopian lento-onnettomuuden jälkeen konetyyppi on määrätty laajaan käyttökieltoon. Ethiopian Airlinesin lento Addis Abebasta Nairobiin syöksyi maahan viikko sitten sunnuntaina pian nousun jälkeen. Kaikki koneessa olleet 157 ihmistä kuolivat.
Satelliittidata paljasti yhtäläisyyksiä turmakoneiden kurssissa
Boeing on viranomaisten ohella tähdentänyt, että turman syy on edelleen epäselvä ja sen selvittäminen vie aikaa. Myöskään viime lokakuussa Indonesiassa pudonneen matkustajakoneen turman lopullista syytä ei ole ilmoitettu.
Indonesian onnettomuuden tutkinnassa on kuitenkin käynyt ilmi, että lentäjillä oli ongelmia koneen hallinnassa heti nousun jälkeen. Syyksi on epäilty vikaa Boeingin konemallin MCAS-turvajärjestelmässä, joka korjaa automaattisesti koneen kurssia ja voi painaa koneen nokkaa alaspäin.
Kumpikin turmakone nousi ilmaan kyseisen järjestelmän avulla ja putosi alas pian nousun jälkeen. Viranomaisten mukaan satelliittidata osoittaa, että koneiden käyttäytymisessä nousun aikana oli samankaltaisuutta muun muassa tempoilevan vauhdin ja lentokorkeuden vaihtelun osalta.
Indonesian onnettomuuden jälkeen Boeingia arvosteltiin siitä, että se ei ollut kouluttanut lentäjiä uuden turvajärjestelmän käyttöön eikä tiedottanut sen riskeistä.