Nokia myy kartta- ja paikkatietoliiketoimintansa Heren autonvalmistajien yhteenliittymälle. Daimler, BMW ja Audi maksavat Nokialle 2,8 miljardia euroa.
OP:n seniorianalyytikon Hannu Rauhalan mukaan kaupalla ei ole vaikutuksia Suomessa.
– Ei millään tavalla. Varmaan on ollut jotakin kehitystyötä Suomessakin, mutta se ei minun mielestäni vaikuta merkittävästi, Rauhala sanoo.
Syynä on se, että Here toimii valtaosin Yhdysvalloissa. Heren taustalla on amerikkalaisen Navteqin osto vuonna 2007. Nokia maksoi paikkatietoja tuottaneesta Navteqista 5,7 miljardia euroa. Yrityskauppa oli Suomen taloushistorian suurin.
Rauhalan mukaan Herellä ja Nokian muilla liiketoiminnoilla ei ole paljoa yhteistä.
Heren osuus Nokian 3,2 miljardin euron liikevaihdosta oli huhti-kesäkuussa 290 miljoonaa euroa. Kannattavuus oli heikko, sillä liikevoitto jäi 27 miljoonaan euroon. Koko konsernin liikevoitto nousi 508 miljoonaan euroon.
– Ei tämä oikeastaan merkitse mitään Nokialle jatkossa. Nokia saa nyt rahaa, jota se voi käyttää joihinkin muihin tarkoituksiin, Rauhala arvioi.
Heren myynti ei ollut yllätys, sillä Nokia kertoi viime torstaina osavuosikatsauksensa yhteydessä, että yksikön myynti oli loppusuoralla.
Nokian toimitusjohtaja Rajeev Suri sanoi jo toukokuussa Nokian yhtiökokouksessa, että Here voidaan myydä kokonaan, osittain tai jättää myymättä. Autovalmistajien kiinnostuksesta Hereä kohtaan on huhuttu keväästä alkaen.
– Tämä on viimeisin askel eteenpäin Nokian uudistumisprosessissa, Rajeev Suri kertoi yhtiön tänään julkistamassa tiedotteessa.
Nokia odottaa kaupan toteutuvan ensi vuoden tammi-maaliskuussa, kun tarvittavat viranomaisluvat on saatu.
Aiemmin uutisoitiin, että autojättien ohella Herestä olivat kiinnostuneita vertaistaksipalvelu Uber sekä kiinalaiset Tencent ja Navinfo. New York Times uutisoi toukokuussa, että Uber olisi jättänyt 2,7 miljardin euron tarjouksen Herestä.