Anthoine Hubertin kuolema F2-kisassa uusi luku moottoriurheilun traagiseen historiaan – kuolemat yhä yleisiä kilparadoilla

F2-kuljettaja Anthoine Hubertin kuolema Belgian Span osakilpailussa on surullista jatkoa moottoriurheilun aiempaa harvempien, mutta yhä ajoittain toistuvien kuolemantapausten historiaan.

Edellinen Kansainvälisen autoliiton FIA:n formulasarjoissa tapahtunut kuolemaan johtanut onnettomuus oli Marussia-tallin Jules Bianchin menehtyminen vuoden 2014 Japanin GP:n ulosajonsa jälkeen seuraavan vuoden heinäkuussa.

Elokuussa 2015 brittikuljettaja Justin Wilson sai surmansa IndyCar-sarjan kisassa saatuaan kilpakuljettajan autosta kolaritilanteessa irronnutta romua päähänsä. Tämän jälkeen moottoriurheilussa on tapahtunut muitakin kohtalokkaita onnettomuuksia – lähinnä Yhdysvalloissa ajetuissa pienempien sarjojen kilpailuissa.

Ranskalainen Steve Cabelo menehtyi huhtikuussa 2016 kotimaansa rallimestaruussarjassa tapahtuneessa onnettomuudessa. Marraskuussa 2017 vasta 8-vuotias Anita Board sai surmansa ensimmäisessä kiihdytysautojen kisassaan Australian Perthissa.

FIA:n kisoissa muutamia kuolemia viime vuosikymmenillä

Muissa tällä vuosikymmenellä sattuneissa onnettomuuksissa tanskalainen Allan Simonsen kuoli kestävyysautojen WEC-sarjan kisassa kesällä 2013 ja britti Dan Wheldon sai surmansa 15 auton kolarissa IndyCar-startissa lokakuussa 2011.

F2-kuljettaja Henry Surtees puolestaan kuoli saatuaan osuman irronneesta pyörästä Brands Hatchissa heinäkuussa 2009.

FIA:n järjestämissä moottoripyöräkisoissa edelliset uhrit ovat vuonna 2016 Barcelonan Moto2-harjoituksissa kuollut espanjalaisajaja Luis Salom sekä 2011 Malesiassa surmansa saanut italialainen MotoGP-kuski Marco Simoncelli.

Traagisin moottoriurheilutapahtuma on edelleen Britannian Man-saaren ajot, joissa on 109 vuoden aikana kuollut tilastojen mukaan varmasti ainakin 270 ajajaa. Tänä vuonna kisassa henkensä menettivät australialainen Chris Swallow ja englantilainen Daley Mathison.

F1:ssä ollut aiempaa turvallisempaa, mutta vaara piilee yhä

22-vuotiaan Hubertin onnettomuus muistuttaa, että myös F1-kisoissa vaara on yhä olemassa huolimatta pitkälle viedystä turvallisuuskehityksestä, joka on estänyt vuosien saatossa monta murhenäytelmää.

Menneinä vuosikymmeninä lukuisia kuolonuhreja vaatineissa F1-kisatapahtumissa vakavat onnettomuudet ovat vähentyneet 1980-luvulta alkaen. Kun 1970-luvulla uhreja tuli vielä keskimäärin vuosittain, niin kauden 1982 kahden kuolonkolarin jälkeen F1-autolla on menehtynyt viisi kuljettajaa.

Espanjalainen Maria de Villota joutui onnettomuuteen Marussia-tallin testissä 2012. Hän kuoli reilua vuotta myöhemmin hotellihuoneessa Sevillassa sydänpysähdykseen, jonka todettiin johtuneen onnettomuudessa saadusta neurologisesta vammasta.

Ennen Bianchin ja de Villotan turmia edelliset uhrit F1-tapahtumissa tulivat vuoden 1994 San Marinon viikonloppuna, jolloin itävaltalainen Roland Ratzenberger kuoli ulosajossa aika-ajoissa ja Ayrton Senna sai surmansa seuraavan päivän kisassa.

Näitä ennen edellinen menehtynyt kuski oli testionnettomuudessa vuonna 1986 Paul Ricardin radalla Ranskassa kuollut italialaiskuski Elio de Angelis.

Juttua päivitetty klo 21.12: Lisätty Maria de Villotan kuolema F1-testissä tulleen vamman seurauksena.

Lue myös:

    Uusimmat