Apple on aloittanut kaksi uutta korjausohjelmaa ja myöntänyt kosketusnäytön haamukosketusongelmat viime vuoden iPhone X -huippumallissa sekä tallennusmuistiin liittyvät ongelmat 13 tuuman MacBook Prossa ilman Touch Baria.
Apple lopetti iPhone X:n myynnin uusien iPhone XR / XS / XS Max -puhelinten tieltä syyskuussa.
Applen mukaan ongelman takia iPhone X:n näyttö voi rekisteröidä kosketuksia, vaikkei näyttöä oikeasti kosketeta tai aina näyttö ei välttämättä puolestaan vastaa todellisiin kosketuksiin. Ongelmasta raportoi pieni osa käyttäjiä jo heti iPhonen tultua myyntiin vuosi sitten. Muun muassa Bloombergin toimittaja Mark Gurman törmäsi haamukosketuksiin silloin omassa puhelimessaan.
Korjausohjelmien aloittaminen tarkoittaa, että Apple lupautuu korjaamaan ongelmat maksutta kolmen vuoden ajan laitteen myynnistä myös 1 vuoden rajoitetun takuun päätyttyä.
Apple ei tarkentanut viallisten iPhone X -laitteiden määrää. Ongelmat johtuvat näyttömoduulin yhden komponentin rikkoontumisesta.
Lisäksi Applen mukaan 13 tuuman MacBook Pro -tietokoneet ilman Touch Bar -näppäimistöä voivat kärsiä tietojen menetyksestä ja toimintahäiriöstä SSD-tallennusmuistin ongelmien takia 128 ja 256 gigatavun malleissa.
Ongelma koskee ilman Touch Baria varustettuja 13 tuuman MacBook Pro -tietokoneita, jotka on myyty kesäkuun 2017 ja kesäkuun 2018 välillä. Apple suosittelee käyttäjiä vierailemaan valtuutetussa huolloissa tietokoneensa huoltamiseksi mahdollisimman pian, sillä ongelmat voivat ilmetä ilmeisesti täysin yllättäen.
Applen sivuilta voi tarkistaa oman MacBook Pronsa kuulumisen viallisten laitteiden piiriin sarjanumeron perusteella. Lisäksi Apple lähettää myös laitteensa rekisteröineille asiakkaille sähköpostin, joka sisältää lisätietoja.
Applen mukaan MacBook Pron tiedot pitää varmuuskopioida ennen huoltoa, sillä tallennusmuistin tiedot tyhjentyvät huollossa.