Apteekkien henkilökunta puuttuu päivittäin virheellisiin valintoihin asiakkaiden ostaessa reseptivapaita lääkkeitä.
Apteekkariliiton teettämän kyselyn mukaan farmaseutit opastavat asiakkaita usein joko vaihtamaan lääkettä tai neuvovat menemään lääkäriin.
Lähes joka toinen asiakas päätyy valitsemaan opastuksen jälkeen toisen tuotteen kuin mitä olivat alun perin ostamassa, selviää kyselystä.
Apteekkariliiton mukaan tyypillisiä vääriä tuotteita, joita asiakkaat yrittävät ostaa, ovat esimerkiksi allergiasilmätipat silmätulehdukseen tai närästyslääke antibioottiripuliin.
Neljä viidestä kyselyyn vastanneista apteekin työntekijöistä kertoi ohjaavansa asiakkaita lääkäriin vähintään kerran viikossa. Päivittäin näin tekee joka viides.
Apteekkiammattilaiset arvioivat, että yli 60 prosenttia asiakkaista tarvitsee neuvontaa ostaessaan reseptivapaita lääkkeitä, mutta vain reilu kolmannes asiakkaista kysyy neuvoja oma-aloitteisesti. Kyselyyn vastasi vajaat 700 apteekin ammattilaista.
Reseptivapaita lääkkeitä kaavaillaan kauppojen hyllyille
Hallituspuolueiden apteekkityöryhmä linjasi huhtikuussa, että apteekkitoiminnan sääntelyä vapautetaan pikkuhiljaa. Uudistuksessa on tarkoitus sallia muun muassa tiettyjen reseptivapaiden myynti marketeissa.
Hallituksen mukaan tämä tehtäisiin lääketurvallisuutta painottaen siten, että esimerkiksi lääkerasvat voisivat tulla päivittäistavarakauppaan, mutta särkylääkkeet eivät.
Uudistuksen aikataulu on vielä avoin.
Apteekkariliitto säilyttäisi reseptivapaiden lääkkeiden myynnin apteekeissa. Liiton toimitusjohtaja Merja Hirvonen totesi huhtikuussa, että jos joidenkin reseptilääkkeiden katsotaan olevan tarpeeksi turvallisia myytäviksi kaupassa, olisi selkeämpää, ettei niitä rekisteröitäisi lääkkeiksi.