Monet sovelluskehittäjät tätä nykyä hankkivat tuloja pääsääntöisesti mainoksista, joita sovelluksissa näytetään käyttäjille. Käyttäjän kannalta on tietysti mukava asia, jos hyvästä sovelluksesta ei tällöin tarvitse maksaa, mutta joissain tapauksissa mainoksia saattaa yksinkertaisesti vilistä näytöllä järjettömän paljon. Google haluaakin ainakin jossain määrin ottaa tilanteen haltuun sen Google Play -sovelluskaupan kautta jaettavissa sovelluksissa. Sovelluskaupassa tullaan jatkossa ilmoittamaan, mikäli sovellukset sisältävät mainoksia.
Android Police kertoo, kuinka sovelluskehittäjät alkoivat viime vuoden lopulla saada Googlelta sähköposteja, joissa määrättiin ilmoittamaan sovelluskaupalle, mikäli näiden sovellukset sisältävät mainoksia. Tuolloin kerrottiin, että mainoksista tullaan jatkossa ilmoittamaan sovelluskaupassa, ja nyt tuo uudistus on astumassa voimaan.
Android Policen mukaan muutos tapahtuu Googlen palvelimilla, eli muutos ei välttämättä näy heti kaikille käyttäjille. Play-sovelluskauppaan on kuitenkin tulossa sovellusten latauspainikkeiden alapuolelle maininta ”sisältää mainoksia”, jos sovellus sisältää mainoksiksi määriteltävää sisältöä. Nykyisellään samassa kohdassa mainitaan myös mahdollisista sovelluksensisäisistä ostoksista.
Googlen kehittäjille osoittamista ohjeista voi käydä tarkistamassa, mitä tarkalleen ottaen näillä mainoksilla tarkoitetaan.