Arto, 60, hurahti Saabeihin 40 vuotta sitten ja tekee niistä nyt jopa kelloja ja lämpömittareita – "Tämä on minun henkireikäni"

Saab mies Hietalahti arto
Tällä hetkellä valmiina on valkoinen vuoden 1983 Saab 99, joka on käynyt näyttelyissäkin.
Julkaistu 28.07.2017 11:40
Toimittajan kuva

Carlos Sunila

carlos.sunila@mtv.fi

Torniolainen 60-vuotias Arto Hietolahti on todellinen Saab-harrastaja. Hän entisöi vanhoja Saab-autoja sekä tekee Saabin eri osista uskomattomia kelloja sekä saunan lämpömittareita.

Saab-asentajana 40 vuotta sitten työskennelleen Hietolahden urasta muodostui myös harrastus ja elämäntapa. Vielä tänäkin päivänä mies työskentelee samojen autojen parissa, hän haluaa pitää vanhat autot elossa ja hyväkuntoisina.

– Olin töissä autoliikkeessä Saab-autoasentajana. Sen jälkeen pamahti päälle tämä harrastus ja on ollut siitä asti koko ajan päällä, Hietolahti kertoo MTV Uutisille.

– Olen tehnyt tätä nuoresta pojasta asti. Ne kuuluvat minun elämääni, nuo Saab-hommat.

Saab mies Arto TornioHietolahtea Saabin valmistuksen lopettaminen ei harmita. "Niin kauan kun vanhoja Sabeja riittää, niin kauan minä tätä hommaa pyörittelen, sillä en osaa korjata tietokoneautoja", Hietolahti toteaa.

Saab harrastuksena

Hän korostaa, ettei keräile Saabeja vaan entisöi niitä. Pojalleen Nikollekin hän on opettanut omat taitonsa. 

– Harrastan Saabia ja sen oheistuotteena tulevat kellot ja saunamittarit, joita teen Saabin eri osista. 

Hietolahden käsissä esimerkiksi Saabin pölykapselit saavat uuden elämän kelloina. 

– Teen vuoden 1976-mallin Saabien nopeusmittareista saunamittareita. Vuoden 1980-mallin Saabeista teen vanhoja kelloja. Saabien pölykapseleista teen pillerikelloja sekä tallikelloja.

Saunamittarien taustana Hietolahti käyttää puuta, joka on kulkeutunut meren rannoille Tornion edustalla olevalta Kuusiluodon saaren sahalta, joka oli toiminnassa ennen sotia.

– Puu pitää ottaa äkkiä ylös ja öljytä, jotta se ei pääse halkeamaan.

Saab mies hietalahti ArtoHietolahti arvioi, että yhden kellon tekemiseen menee 2-3 kuukautta. "Se ei ole mikään helppo homma. Siinä on monta vaihetta, että saa sen valmiiksi. Ensin täytyy hankkia kellokoneisto ja alkaa rakentamaan siihen ne numerot ja hioa se."

Entisöi ja antaa lahjaksi, mutta ei myy

Hietolahti arvioi, että yhden Saabin entisöimiseen menee noin kolme kuukautta. Yleensä hän vaihtaa autoon osia ja ja kattoverhoiluja.

Nytkin pihalla odottaa yli kymmenen Saabia. Työn alla on vuoden 1988-mallin Saab 9000.

– Se on minun henkireikäni, että saapi tehdä tuollaista.

saab mies arto hietalahtiHietolahdella on yksi seinä täynnä kelloja ja mittareita. “Puhutaan kymmenistä kelloista vuodessa. Minun oma ilo on kokeilla jotain erilaista, aina kun uusia ideoita syntyy”, Hietolahti kertoo

Hietolahti uskoo olevansa ainoa ihminen, joka valmistaa Saabin osista saunamittareita sekä kelloja. Ihmisillä on ollut tekemistä kohtaan positiivinen asenne.

saaab mies hietalahti artoHietolahden mukaan parasta harrastuksessa ovat muut samanhenkiset ihmiset. Hän kuuluu Suomen Saab -klubiin, joka kokoontuu eri tapahtumiin. "Jokainen neuvoo jos jollain on jotain ongelmaa. Olemme kuin yhtä isoa perhettä, kaikki ovat saman asian harrastajia ja jokainen auttaa toinen toisiaan"

– Olen purkanut jo monta Saabia aikaisemmin, joten minulla on paljon varastossa osia, joita voin käyttää entisöitäviin autoihin.

Hän kuuluu Saab-klubiin, jossa on noin 4000 jäsentä. Klubin jäsenten foorumista saa aina Saabeihin liittyvää apua puolin ja toisin. 

– Minulla on ystäviä ympäri maailmaa, koska myös Saab-klubeja on ympäri maailmaa.

Tärkeä harrastus ja elämäntapa

– Se on sellainen asia, että ihminen voi kokea mielihyvän, kun saa rakennella pikkasen ja näkee vanhoja autoja, ettei kaikki mene romuttamolle. Minulle on tärkeää, että saan entisöidä autoja, jotka ovat sen arvoisia.

Hietolahti kertoo, että ihmiset tuovat Saabeja hänelle kun haluavat luopua niistä, mutta eivät kuitenkaan halua romuttaa niitä.

– Ihmiset haluavat, että esimerkiksi isänsä tai äitinsä vanhan auton elämä vielä jatkuu. Sitten minä lähetän kuvan autosta heille ja vanhat ihmiset tykkäävät siitä, että jotkut pitävät heidän Saabejaan hengissä.

– En tee tätä rahan takia, koska ei tämä rahallisesti kovin kannattavaa ole. Tämä on harrastus, minun elämäni tarkoitus.

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa