Asiakastyytyväisyys sähköyhtiöihin on energiakriisissä lähtenyt laskuun, käy ilmi tutkimusyhtiö Epsi Ratingin kyselystä. Yksityisasiakkaiden keskimääräinen tyytyväisyys laski tänä vuonna 65,5 indeksipisteeseen, joka on mittaushistorian matalin taso. Samalla tasolla on käyty vain kerran aiemmin, vuonna 2006.
Yritysasiakkaiden tyytyväisyys oli keskimäärin 68,0 indeksipisteen tasolla, pysyen lähes muuttumattomana viime vuodesta.
Sähköyhtiöistä suurimman romahduksen koki Vaasan Sähkö, jonka yksityisasiakkaiden tyytyväisyys sukelsi 19,2 pistettä edellisvuodesta 55,4 pisteeseen. Yritysasiakkaiden tyytyväisyys upposi 15,5 pisteellä 63,0:aan. Vielä viime vuonna Vaasan Sähkö oli yritysasiakkaiden suosikki ja toissa vuonna se johti yksityisasiakkaiden tyytyväisyyslistausta.
Tyytyväisimmät yksityisasiakkaat olivat Herrforsilla (79,8) ja Vattenfallilla (71,7). Herrfors oli ainoa sähköyhtiö, jonka asiakkaat katsottiin erittäin tyytyväisiksi.
Yritysasiakkaiden tyytyväisyydessä korkeimmalle sijalle noussut yksittäinen yhtiö oli vuonna 2018 perustettu energiayhtiö Väre 70,0 pisteellä.
Sähkön säästö monen mielessä
Epsin kyselytutkimukseen vastasi yli 2 200 Suomessa asuvaa yli 18-vuotiasta yksityisasiakasta sekä yli 1 300 yritysasiakasta. Haastattelut tehtiin lokakuun lopulla ja marraskuun alussa.
Epsi Ratingin asiakastyytyväisyysindeksi tuotetaan asteikolla 0–100, jossa 0–60 on tyytymätön, 60–75 on tyytyväinen ja yli 75 erittäin tyytyväinen.
Energiakriisi on näkynyt muissakin kyselyissä. Valtioneuvoston Kansalaispulssi-kyselyn mukaan marraskuussa lähes 90 prosenttia vastaajista kertoi tehneensä joitain energiansäästötoimia.
Suosituimpien sähkön säästökeinojen joukossa olivat esimerkiksi suihkuajan lyhentäminen ja kodin lämpötilojen pitäminen tavanomaista alempana, joista kertoi lähes puolet vastaajista. Huoli sähkön ja muiden energiamuotojen hintojen muutoksista oli pysynyt korkealla tasolla, sillä melko tai erittäin huolissaan kertoi olevansa hieman yli puolet vastaajista.