Tutkimus selvitti Suomen huonomaineisimmat yritykset – yhdellä firmalla harvinaisen heikko arvosana

9:40img
Millä yrityksillä on paras maine - ja miten se rakennetaan?
Julkaistu 13.10.2023 02:00(Päivitetty 13.10.2023 11:17)

MTV LIFESTYLE - STT

Yleinen kriittisyys yrityksiä kohtaan on kasvanut, T-Median tutkimuksesta ilmeni.

Suomen maineikkaimmat yritykset ovat tänä vuonna Fazer, Kone ja Valio. Asia ilmenee T-Median toteuttamasta Luottamus&Maine-tutkimuksesta, jossa selvitettiin Suomessa toimivien yritysten mainetta suomalaisten keskuudessa.

Fazer sai mainearvosanan 3,94 ja Kone 3,93 ja Valio 3,77 tutkimuksen viisiportaisella asteikollla.

Heikkomaineisimpien listalle sijoittuivat uusina tulokkaina Masku sekä vaatejätit Shein ja H&M.

Mediassa on huomioitu kuluttajaviranomaisten tutkinta ja kritiikki H&M:n vastuullisuusväittämistä ja Maskun kesällä saama seuraamusmaksu harhaanjohtavasta alennusmarkkinoinnista. Kovaa kritiikkiä liiketoimintamallinsa epäeettisyydestä saanut pikamuotijätti Shein sai tutkimuksen heikoimman tuloksen keskiarvolla 1,97. Mittaamme harvoin maineita, jotka painuvat alle kahden keskiarvon, T-Median kehitysjohtaja Riku Ruokolahti sanoo tiedotteessa.

T-Median tiedotteen mukaan yritysten maineen keskiarvo on vuodessa pudonnut arvosanasta 3,44 arvosanaan 3,34 ja tämän vuoden tutkimuksessa mainenousut olivat harvinaisia.

Suurin mainenousu kirjattiin Postille, jonka maine nousi 0,18 yksikköä arvosanaan 2,68. Pitkään huonomaineisten listalla olleen Nestlén maine nousi 0,15 yksikköä.

"Mittaushistorian suurin mainelasku"

Samalla yritysten vastuullisuutta mittaavat ESG-arvosanat ovat laskussa.

–  Tutkimiemme 60 yrityksen ESG-keskiarvon laskun ohella maineessa on nähtävissä koko mittaushistorian suurin mainelasku.

Vastuullisuusvaatimukset ja yleinen kriittisyys yrityksiä kohtaan ovat kasvaneet. 

Fazer on ainoa kymmenen hyvämaineisimman yrityksen listalla oleva yritys, joka pystyi parantamaan mainettaan edellisvuodesta, Ruokolahti sanoo.

Tiedot kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella touko–kesäkuussa, ja tutkimukseen osallistui 11 173 ihmistä.

Organisaation saama mainepistemäärä muodostuu kahdeksan eri osa-alueen keskiarvona. Osa-alueet ovat yrityksen hallinto, talous, johtaminen, innovatiivisuus, vuorovaikutus, tuotteet ja palvelut, työpaikka sekä vastuullisuus.

Lisätty 13.10. klo 11.17 Ruokolahden kommentti tiedotteesta.

Lue myös: Kenen syy on, jos juna on myöhässä? VR vastaa matkustajien valituksiin kaukoliikenteestä

Tuoreimmat aiheesta

Yritykset ja brändit