Nokian Renkaiden väitetty testimanipulointi on asiantuntijan mukaan jopa ikävämpi tapaus kuin Volkswagenin syksyllä paljastunut päästöhuijaus.
Kauppalehti kertoi viime viikolla haltuunsa saamistaan sähköposteista, joista selviää Nokian Renkaiden lähettäneen testeihin paranneltuja renkaita, joita ei ole lainkaan tuotannossa.
Rengastestien järjestelmällinen vääristely alkoi Kauppalehden tietojen mukaan toimitusjohtaja Kim Granin 14 vuotta kestäneellä valtakaudella, eikä se lehden tietojen mukaan ole loppunut uuden toimitusjohtajan Ari Lehtorannan aikana. Gran jätti toimitusjohtajan tehtävät toissa vuonna.
Helsingin Sanomien haastattelema Helsingin yliopiston kauppaoikeuden dosentti Klaus Viitanen korostaa puhuvansa Kauppalehden uutisen tietojen nojalla ja sillä oletuksella, että uutisen tiedot pitävät paikkansa.
– Jos näin on, niin tämä on törkeämpi kuin Volkswagenin tapaus. Koska jos ollaan ihan rehellisiä, niin kuinka moni meistä valitsee auton polttoainepäästöjen perusteella. Väittäisin, että aika harva, kuluttajaoikeuden asiantuntijoihin lukeutuva Viitanen kertoi Helsingin Sanomien haastattelussa.
– Volkswagen johti vähemmän harhaan kuluttajaa ja enemmän ympäristöviranomaisia. Nokian Renkaiden tapauksessa toiminta kohdistuisi nimenomaan kuluttajan päätöksentekoprosessin keskeisimpiin osiin. Kuluttajia olisi pyritty aika tarkoituksellisesti ja massiivisesti johtamaan harhaan, Viitanen perustelee.
Pääseekö valmistaja kuin koira veräjästä?
Viitanen ihmettelee, miten on mahdollista, että rengastestien tekijät ovat ottaneet renkaita vastaan suoraan valmistajilta.
Nokian Renkaat myy Suomessa joka vuosi miljoonia renkaita. Viitanen kertoo Helsingin Sanomille, että kuluttajasuojajärjestelmän puutteiden vuoksi yhtiö päässee helpolla, vaikka sen katsottaisiin syyllistyneen väitettyihin toimiin.
– Jos nyt oltaisiin kilpailupuolella, niin yhtiölle voitaisiin mätkäistä parinkymmenen miljoonan euron seuraamusmaksu. Mutta kuluttajapuolella kyseeseen tulee lähinnä se, että kuluttaja-asiamies voi hakea markkinaoikeudesta kieltoa tälle menettelylle, Viitanen sanoo.
Ryhmäkanne mahdollinen
Yksittäiset kuluttajat voivat Viitasen mukaan nostaa yksityis- tai ryhmäkanteen Nokian Renkaita vastaan.
– Herää kuitenkin kysymys, kuinka moni haluaa lähteä rähjäämään renkaiden takia. Jos on oletettavissa, että ryhmäkanteesta saattaisi saada viiden vuoden päästä parisataa euroa, hän sanoo.
Viitasen mielestä sekään ei ole selvää, että kyseessä olisi siinä mielessä olennainen sopimusrikkomus, että kuluttaja voisi vaatia kaupan purkua.
– Parasta olisi etukäteinen seuraamusmaksu. Tätä järjestelmää olisi pitänyt muuttaa jo kaksikymmentä vuotta sitten. Ehkä tämä tapaus, jos se osoittautuu todeksi, johtaa siihen, että asialle vihdoin tehdään jotain, Viitanen kertoo Helsingin Sanomille.