Nokian Renkaita vastaan puuhataan joukkokannetta testihuijausten vuoksi. Turre Legal -lakiasiaintoimiston ajamaan kanteeseen voi liittyä kuluttaja tai yritys, joka on ostanut Suomesta yhdet tai useammat Nokian Renkaiden henkilöauton tai pakettiauton renkaat kesäkuun 2006 jälkeen.
Kanteeseen liittyvällä on syytä olla kuitti tai muu tosite ostoksesta, Turre Legal kertoi tiedotteessaan.
2:05
Kantajia edustava Turre Legalin lakimies Herkko Hietanen arvioi, että rengassarjan ostaja voi vaatia jopa 30 prosentin hinnanalennusta, mistä kertyy jopa 400 euroa per sarja.
Hietanen kertoi STT:lle, että kanteeseen on voinut ilmoittautua verkkosivuilla vasta keskiviikkoaamusta alkaen, joten kiinnostuneiden määrästä ei heti ollut tietoa.
– Tällä hetkellä meillä ei ole kantajia. Nokian Renkaat on kuitenkin markkinajohtaja Suomessa ja myy satojatuhansia renkaita, niin että tämä koskee aika monia ihmisiä, Hietanen sanoi kohta sivujen avaamisen jälkeen.
Kanteeseen liittyminen on kuluttajille maksutonta, mutta mahdollisesti saatavista korvauksista kolmannes menee lakipalveluista perittävään palkkioon.
Nokian Renkaat itse ilmoitti maanantaina, ettei näe perusteita asiakkaiden vahingonkorvauksille.
1:50
Kattavan ryhmäkanteen edellytykset heikot
Joukkokanne on eri asia kuin ryhmäkanne, jollaisen voi Suomessa nostaa ainoastaan kuluttaja-asiamies. Joukkokanteella on aiemmin perätty korvauksia muun muassa metsänomistajien kärsimistä menetyksistä puun hintakartellin vuoksi. Sellaiseen voivat liittyä henkilöt, jotka haluavat yhteisvoimin hakea oikeutta samankaltaisissa tapauksissa.
Nokian Renkaiden tapausta setvitään yhä myös Kilpailu- ja kuluttajavirastossa. Tilanteet vaihtelevat kuitenkin niin suuresti, että edellytykset yhden kattavan ryhmäkanteen nostamiselle vaikuttavat heikoilta, lakimies Jari Suurla arvioi STT:lle.
– Joissain testeissä renkaat on ostettu kaupasta ja vastanneet täysin sitä, mitä asiakkaat ovat saaneet, mutta joissain tapauksissa on testattu erikseen toimitettuja renkaita. Tämä vaatii tarkkaa tutkintaa, ja mahdollinen kanne voisi koskea jotain tiettyä erää, tiettyä markkinointitapaa tai rajattua ajankohtaa, Suurla sanoi.