Sosiaalisessa mediassa leviävät arvosteluryöpyt kuormittavat eri alojen työntekijöitä.
Yksittäinen työntekijä voi joutua julkisesti niin kovaan ryöpytykseen, että Työturvallisuuskeskus on julkaissut oppaan somen työkäytöstä.
Keskus suosittaa, että somen kielteisiä puolia käsiteltäisiin työpaikoilla ja kohuihin varauduttaisiin.
Työturvallisuuskeskuksen asiantuntijan Päivi Rauramon mukaan haavoittuvimpia ovat työntekijät, jotka tekevät toisten elämää koskettavia merkittäviä päätöksiä tai toimeenpanevat niitä. Turhautuneisuus voi purkautua rajuinakin uhkauksina esimerkiksi lääkäreitä, sosiaalityöntekijöitä ja poliiseja kohtaan.
Toisaalta asiakaspalvelua tekevät nuoret työntekijät ovat haavoittuvia kokemattomuutensa vuoksi.
Toiset osaavat selkeämmin erottaa työroolinsa, mikä helpottaa kritiikin käsittelemistä. Kritiikin leviäminen somessa ja median tarttuminen siihen kasvattavat kuitenkin tunnemyrskyä.
– Työpaikoilla olisi hyvä puhua sosiaalisen median periaatteista ja huolehtia kunnollisesta perehdyttämisestä asiakaspalvelutyössä.