Asiantuntijoilta varoitus tekoälyn ydinongelmasta: "Edistystä täytyy jarruttaa, jos edistys on vastuutonta"

8:09img
KATSO MYÖS: Erottaako asiantuntija aidon ja tekoälyn luoman videon?
Julkaistu 05.03.2024 19:01

Maria Aarnio

maria.aarnio@mtv.fi

Sen sijaan, että tekoälyä kehitettäisiin sopimaan ihmisten tarpeisiin, ihmiset mukauttavat toimintaansa tekoälyyn. Tutkijoiden mukaan tekoälyä ei pitäisi kehittää vain siksi, että se on mahdollista.

Asiantuntijat varoittavat tekoälystä, jota kehitetään heidän mielestään väärällä tavalla. 50 asiantuntijaa 12 maassa otti tutkimusartikkelein kantaa ihmiskeskeiseen tekoälyyn teoksessa Human-Centered AI, suom. "ihmiskeskeinen tekoäly".

– Ihmiskeskeinen teknologia on tekniikkaa, jossa koko tekniikkaekosysteemi on linjassa ihmisten terveyden ja hyvinvoinnin kanssa, kuvaa asiantuntija Shannon Vallor kirjan julkistamisesta kertovassa tiedotteessa.

– Sen vastakohta on tekniikka, joka on suunniteltu korvaamaan ihmiset, kilpailemaan heidän kanssaan tai vähentämään ihmisten arvoa verrattuna tekniikkaan, joka on suunniteltu tukemaan, voimauttamaan, rikastuttamaan ihmisiä ja tekemään heistä vahvempia.

Lue myös: Asiantuntija pitää tekoälyvideoiden kehitysharppausta ”valtavana” – voisiko työehtosopimuksiin tulla tekoälysuoja?

"Tämä ei ole teknologiaa, jota tarvitsimme"

Vallorin mukaan nopeasti suosioon nousseen tekoälyn ongelma on, ettei se ole ihmiskeskeistä. Vallor uskoo, että yritykset kehittävät AI-tekniikkaa vain voidakseen nähdä, miten vaikuttavaa teknologiasta saadaan; kehitysinnon taustalla ei siis ole ollut varsinainen ihmisten tarve.

– Lopputuloksena saamme jotakin, minkä kanssa meidän täytyy vain selvitä, sen sijaan, että saisimme jotakin, minkä olemme suunnitelleet itseämme varten, hyödyttämään ihmistä, Vallor kuvaa.

– Tämä ei ole teknologiaa, jota tarvitsimme. Sen sijaan, että mukauttaisimme teknologian tarpeisiimme, mukautamme itseämme teknologian tarpeisiin.

Tekoäly esimerkiksi saattaa vahvistaa ja pitää yllä ennakkoluuloja ja syrjiviä asenteita, koska sitä kehitetään tiedolla, joka on esimerkiksi vähemmistöjen osalta epätarkkaa. AI myös oppii käyttäjänsä toiminnasta ja saattaakin esimerkiksi suositella sisältöjä hyvin rajatusta tietokuplasta sen perusteella, että käyttäjä on aiemmin pitänyt vastaavasta sisällöstä. 

Harva ihmiskäyttäjä myöskään ymmärtää, miten ja mihin hänen tietojaan käytetään. Asiantuntija Matt Malonen mukaan yksityisyyttä määritellään jatkuvasti uudelleen ja se, miten syvälle ihmiselämään teknologia saa ulottua, muuttuu jatkuvasti.

Lue myös: Työntekijä olikin videopuhelun ainoa aito ihminen – yritys menetti yli 20 miljoonaa tekoälyhuijaukselle

"Edistystä täytyy jarruttaa, jos edistys on vastuutonta"

AI-instituutin Benjamin Prud'hommen mukaan tekoälyn osalta tulisi siirtyä pois innovaation ja sääntelyn välisestä kaksijakoisuudesta.

– [Toivon,] että myöntäisimme, että edistystä täytyy jarruttaa, jos edistys on vastuutonta, Prud'homme toteaa tiedotteessa.

Hän toivoo, että päättäjät ottaisivat asian vakavasti ja myös luottaisivat rohkeasti kykyynsä säännellä tekoälyä.

– Älkää lamaantuko soraäänistä, jotka väittävät, ettei tekoälyä voi säännellä tukahduttamatta innovaatiota.

Lue myös: Saksalaisyhtiö julkisti uuden polven älypuhelimen – yllättävä asia puuttuu: "Kymmenen vuoden päästä kukaan ei enää käytä"

Lue myös: Saitko esihenkilöltäsi tällaisen viestin? Syytä soitella perään

Katso myös: Näin toimii uuden polven "tekoälypuhelin", jossa ei ole sovelluksia

0:47img

Deutsche Telekom esitteli tekniikkakonferenssissa älypuhelinkonseptin, josta puuttuvat sovellukset.

Lue uusimmat lifestyle-artikkelit!

Lähde: Taylor & Francis Group

Tuoreimmat aiheesta

Tekoäly